Vægskab på gasbeton

Hej i forum,
Jeg skal hænge et stort gammelt køkkenskab op på en 10 cm væg af gasbeton. Det skal kunne bære en hel del vægt. Hvordan ville I gøre?
På forhånd tak 🙏 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bor et 7 mm hul til en 8 mm dybel og brug en skrue som vist på billedet. Skruen finder du i dit byggemarked. Se på længde og anbefalet dybel. I gasbeton bore du hullet 1 mm mindre end dyblen.

fase
Jeg har den erfaring at rawlplugs er en mere sikker løsning  end "beton skruer" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-05-2024 23:06:07

Jeg har den erfaring at rawlplugs er en mere sikker løsning  end "beton skruer" 

Fuldstændig enig. 


fase
Annonce
Hvis der er mulighed for det, er det en god ide at skrue en liste fast, som skabet kan stå på, således at nedadgående tager den trykket, således at øvrige skruer hovedsalig skal bruges til at holde skabet ind mod væggen.
Ofte er underkanten af skabet så langt nede, at man ikke vil kunne se listen under normale omstændigheder.

Kurt B. Andersen
Hvis man bruger plugs i gasbeton, skal man bruge nogle der er egnet. Rawlplugs holder intet, de udvider sig alt for lidt.
Der er forskellige trick med dem også. Hvis man bruger lidt større skrue end de er beregnet til så kan de køre rundt inden de udvider sig. Så klippes de op på langs hvor skrue starter. På den måde udvider de sig godt. Men det er klart at det bedste er den type som er beregnet til det pågældende materiale.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville også gerne have vist, at det ikke kunne lade sig gøre, da jeg for 8 år siden hængte skabet op på væggen. Man skal være klar over at der betydelig forskel på udtræksværdi og den værdi der virker på tværs af skruen.

fase
Plugs har kun betydning for trækket i skruen, de har ingen betydning kæfter på tværs af skruen. For de tværgående kræfter har kun skruen og væggens styrke betydning.


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis