Kommentarer til projekt: Handyman Olle's Skur

Her samles kommentarer til projektet: Handyman Olle's Skur

Kommentarer vises både her og på projektet.
Her samles kommentarer til projektet: Handyman... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ved godt det "kun" er til et skur men normen ved punktdundament er at der skal skabes ventilation under gulv ligesom ved krybekælder og ikke komplet indkapsling af træ i et tæt materiale - bliver spændende at se hvor lang tid dine gulvbjælker holder.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 06-05-2024 09:32:10

Ved godt det "kun" er til et skur men normen ved punktdundament er at der skal skabes ventilation under gulv ligesom ved krybekælder og ikke komplet indkapsling af træ i et tæt materiale - bliver spændende at se hvor lang tid dine gulvbjælker holder.

/BOFH

 Nu når det er trykket træ, mon det så ikke holder en del år, ellers skal jeg revurdere min tegninger så der er plads til en rist evt.  https://www.carl-ras.dk/ventilrist-hvidlakeret/?product=42676002/42676102&isVat

@HandyOlle

Det ser ud til, at du har brugt SketchUp til at tegne med. Kunne du overtales til, at dele din SKP fil, så vi andre "dødelige" kunne komme lidt nemmere om det ;-)
BMF skrev den 06-05-2024 14:48:38

@HandyOlle

Det ser ud til, at du har brugt SketchUp til at tegne med. Kunne du overtales til, at dele din SKP fil, så vi andre "dødelige" kunne komme lidt nemmere om det ;-)

 Ja, selvfølgelig. Det er mere illustration, ikke 100% det samme som der står i haven eller præcise mål og work in progress.. :) 


Jeg kan ikke uploade filen her, men måske det her link vil virke: https://app.sketchup.com/share/tc/europe/EHoyUHaT-wc?stoken=CmDzJsb1i6dbV1uI0FFvj23I9Y3XVrquQLft2huyz_K4qIkFLy82vzxW66hXexOo&source=web

HandyOlle skrev den 06-05-2024 10:17:52

Nu når det er trykket træ, mon det så ikke holder en del år, ellers skal jeg revurdere min tegninger så der er plads til en rist evt.  https://www.carl-ras.dk/ventilrist-hvidlakeret/?product=42676002/42676102&isVat

Enig - men trykket træ rådner også hvis det er opfugtet hele tiden. SBI-krav ved krybekælder er 150cm2 per 6m sokkel - mindre kan nok også gøre det ved et skur, men for at det kan gøre noget i din konstruktion skal du kun have isolering oppe mellem bjælkerne - det lag du har på jord umiddelbart under dine bjælker vil jo forhindre luften i at kunne bevæge sig (og dermed også fugt fra jord i at kunne komme væk).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 06-05-2024 15:57:39

HandyOlle skrev den 06-05-2024 10:17:52

Nu når det er trykket træ, mon det så ikke holder en del år, ellers skal jeg revurdere min tegninger så der er plads til en rist evt.  https://www.carl-ras.dk/ventilrist-hvidlakeret/?product=42676002/42676102&isVat

Enig - men trykket træ rådner også hvis det er opfugtet hele tiden. SBI-krav ved krybekælder er 150cm2 per 6m sokkel - mindre kan nok også gøre det ved et skur, men for at det kan gøre noget i din konstruktion skal du kun have isolering oppe mellem bjælkerne - det lag du har på jord umiddelbart under dine bjælker vil jo forhindre luften i at kunne bevæge sig (og dermed også fugt fra jord i at kunne komme væk).

/BOFH

 I orden. Jeg læste godt om riste og ventilation, men blev enig med mig selv om at når flamingoen var kapillarbrydende, så ville det være minimalt med fugt der kom op i brædderne. 

De brædder jeg har brugt er dem her https://www.stark.dk/raw-spaertrae-c24-trykimpraegneret-fyr-50x150-mm-3600-mm?id=1671-05015060360 som skulle være NTR klasse A, som i følge https://www.e-pages.dk/traeinfo/51/ burde kunne klare bådebroer, så mon ikke de vil klare sig i et godt stykke tid. 

En af mine første tegninger var også med krybekælde , dog med vindpap, dampspærre og rockwool. 

Jeg tænker det må være som nu, og så vil det være et problem for fremtids-mig :) 
Det er en meget anderledes gulvkonstruktion du har lavet. Normalt når man laver en strøopbygning ventilerer man nedenunder for at undgå fugt. Hvad skal skuret bruges til siden du bruger så mange penge og energi på gulvisolering?
  
Du kunne have sparet alle strøerne væk og lagt gulvet direkte på flamingoen. Så havde det også været langt lettere at isolere.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 07-05-2024 10:54:20

Det er en meget anderledes gulvkonstruktion du har lavet. Normalt når man laver en strøopbygning ventilerer man nedenunder for at undgå fugt. Hvad skal skuret bruges til siden du bruger så mange penge og energi på gulvisolering?
  
Du kunne have sparet alle strøerne væk og lagt gulvet direkte på flamingoen. Så havde det også været langt lettere at isolere.

Grunden til at jeg gik med strøer var for at undgå at skulle støbe. Hvis jeg skulle ligge gulvet direkte på flamingoen, så skulle jeg have en højere trykstyrke end det flamingoen har nu. Det er planen at gulvet kommer til at hvile på strøerne og ikke flamingoen. 

Det var min opfattelse at hvis der ikke var krybekælder og der var fyldt op med flamingo som er kapillarbrydende, så ville det være begrænset med fugt. 

Min plan fra starten var at bygge det så det fulgte BR i forhold til isolering, og der stod min. 300mm isolering i gulv. Jeg er dog gået væk fra det igen da det gjorde at væggene skulle have min. 20cm rockwool og det blev meget dyrere.. 

Det er egentlig bare et hobbyværksted og skur til opbevaring af ting som ikke skal have frost. 

Du gør meget ud af dit skur, men hvad er grunden til du har gravet det så langt ned? er der en max højde på skuret du kæmper med.
Hvis du kan nå at lave det ville et omfangsdræn være en god ting, så du kan undgå det står vand, som på nogle af de første billeder af udgravningen.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 19-05-2024 19:04:54

Du gør meget ud af dit skur, men hvad er grunden til du har gravet det så langt ned? er der en max højde på skuret du kæmper med.
Hvis du kan nå at lave det ville et omfangsdræn være en god ting, så du kan undgå det står vand, som på nogle af de første billeder af udgravningen.

 Grunden til at jeg gravede ned var fordi jeg læste hvis det skulle være isoleret, så skulle der være en hvis højde.. Så hvis jeg havde bygget det på samme måde som nu, så ville man næsten skulle gå 50cm over jorden for at komme ind, hvilket jeg ikke havde lyst til.

Da jeg var 25-30cm nede, så troede jeg at jeg var i fin dybe og havde lejet en jordhoppe til at stampe det. Det gik på ingen måde ikke. Den sank ned i jorden og sad fast og var et mareridt (det var i start december og driv vådt). Jeg læste så at man skulle ned til rå jord før man kunne stampe. Så jeg valgte at grave videre.

 På den ene side af skuret er der "normal" jord, men på den anden side er der lerjord. 

Jeg har så fyldt hele hullet op igen med grus (næsten), og har en kæmpe bunke jord i haven som jeg skal have fundet af hvad jeg gør med. Jeg kunne godt have fortrudt denne del af projektet!

Jeg har godt haft kigget på omfangsdræn, men så vidt jeg har læst mig til, så vil det være rundt om skuret, så det ville jeg kunne lave senere, hvis det bliver nødvendigt.. Der er så udfordringen at jeg så skal have en faskine eller lignede, eller have en kloakmester ud og tilkoble det.. 

I forhold til maks højden, så har jeg "næsten" frie hænder. Jeg er 3m væk fra nabo grunden på den laveste ende, så jeg i teorien kunne det vel være 4,2m højt.. Jeg mener at der er omkring 2,8 i den lave side.. 

Jeg har søgt byggetilladelse og fået godkendelse af kommunen - hvis nogen er interesseret i de tegninger jeg lavede til dem, så kan jeg godt vedhæfte dem.. :) 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis