hvad er forskællen på privat vej og ikke privat vej ?

Jeg bor på en privat villavej, men hvad er foreskællen på at bo på en privat villavej og en alm. villavej?

Velig hilsen

Klaus
Jeg bor på en privat villavej, men hvad er... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vores kommune indførte for snart mange år siden begrebet "privat fællesvej"...

I praksis betyder det at vi som grundejere skal betale alle udgifter på vejen, men kommunen bevarer "magten" over vejen.

Da der ligger en børneinstition på vejen har vi forsøgt at få lavet status om på vejen, da vi mener det ikke kan være rimeligt at vi skal betale for det slid som kommunens andre borgere lægger på vejen, men nææ nej, det kan ikke lade sig gøre.
Vi har søgt om at lave fartbump, da specielt knallerter kører meget stærkt igennem vejen, men igen siger kommunen at det kan ikke lade sig gøre pgra skraldevognen jo skal ned af vejen...

Sidste skud på stammen kom sidste år da kommunen så tilbød os at vedligeholde vejen (selvfølgelig mod betaling). Da vi så spurgte hvad vi kunne forvente at få for pengene, var svaret at det ikke lige var til at sige, for hvis der var meget sne, ville der ikke være råd til almindelig vedligehold resten af året.
Så spurgte vi om hvad priser de havde på enkelt delene (1times snerydning kontra 1meter kloark renovering) men dette blev aldrig besvaret, garenteret fordi der ikke er nogen der har lavet et sådant regnestykke...

Se det er kommunal selvstyre når det er "bedst" wink

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En privat vej er i virkeligheden blot en vej, hvor kommunen har fraskrevet sig vedligeholdsforpligtelsen af selve vejen, eventuelle tilstødende arealer, installationer mv.
Ejerne af vejen kan søge kommunen om begrænsning af trafik, parkering med videre, som så skal meddeles ved godkendt skiltning på/ved vejen. Derfor kan der være meget stor forskel på hvordan man skal forholde sig som trafikant på en privat vej.
Som minimum skal Færdselsloven dog overholdes idet ordet "vej" i færdselsloven defineres som:
vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

En privat vej kan også blive klassificeret som "Legegade", men er det altså ikke automatisk.

Færdselsloven
[URL="https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105162"][/URL]
Offentlig eller Privat Vej

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Interessant med betragtningen om at man selv kan fastsætte hastighedsbegrænsning på sin private vej.
Kan man så også opkræve bøder af f.eks. postbudet, som fræser vores ellers meget fine grusvej op?
Jo bedre vej jeg laver, jo stærkere kører postbudet, til gene og ubehag for små børn, hunde, kvinder og katte! :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra www.spotvvs.dk

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige sad

Muligvis et dumt spørgsmål, men hvorfor skal vi selv betale for :

Etablering af kloak
Rensning af kloak
snerydning
nye perlesten på veje, eller asfaltering

Når min nabo, som bor på en ikke privat vej for alle disse yderlser betalt?

Vi betaler jo alle skat

Venlig hilsen

Klaus



Hej

Grunden er jo i sin købt på de vilkår og det er der vel også taget højde for i prisfastsættelsen af grunden.

Mvh Jan
Citat fra cuk

Hej

Grunden er jo i sin købt på de vilkår og det er der vel også taget højde for i prisfastsættelsen af grunden.

Mvh Jan


Ja muligvis, men det er jo 100 år side, og det er der jo ikke taget højde for mere.

Venlig hilsen

Klaus
Nogle gange betaler det sig at checke, hvad der i virkeligheden er tinglyst på en matrikel. Man skal ikke automatisk gå ud fra at kommunen har styr på alting.
I byggemodningspapirerne for den udstykning jeg bor i, stod der at etableringen af kloakerne nedlagt i de private veje, skulle finansieres af lån på de enkelte matrikler, så vi betalte troskyldigt i et par år på disse lån.
I de første år var jeg formand for grundejerforeningen og ved et tilfælde - da jeg ville undersøge noget helt andet - opdagede jeg, at dette aldrig var blevet tinglyst.
Kommunen måtte overtage samtlige lån (ca. 15 millioner i 1980), og måtte refundere de allerede indbetalte afdrag.

Så i vores tilfælde med private veje, kloak og belysning er kommunens ansvar, mens vi vedligeholder veje og fællesarealer. Jeg tror der er vidt forskellige betingelser for privatveje fra sag til sag, og dermed en god grund til at checke de faktiske omstændigheder.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis