Udskiftning af brændeovn

Vi har en ældre smedejerns-brændeovn, som vi gerne vil have udskiftet med en ny støbejernsovn - både af hensyn til effektivitet og udseende. Kræver det at installationen bliver synet igen? Vi regner med at skorstenen kan genbruges uden ændringer. Er der andre ting man bør tage højde for?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg mener ikke at der skal nogen godkendelse til at installerer en ny ovn til en eksisterende skorsten, men spørg pejsecenteret, det ved de.
En ny og moderne DS godkendt brændeovn som f.eks. Morsø, har en lavere røgtemperatur end de gamle ovne og stiller derfor højere krav til skorstenen.
En god skorsten til en god ovn har en højde på mindst 4 meter over ovnen, den rager mindst 80cm over tagryggen, den er isoleret og har en lysning på 175cm2 og helst ikke mere, det svare til en diameter på 15cm. I tilfældet at jeres skorsten har en for stor lysning eller ikke er isoleret godt nok, kan dette nemt klares med Isokern nedsænkningsrør.
Morsø har en lille folder der hedder "før du vælger brændeovn" og der kan i se lidt af hvert.
Jeg håber at det var nok, ellers spørg igen.

Mvh
LG

LG - Portugal
Jeg mener bestemt, at skorstensfejermesteren skal underrettes, så han kan foretage det nødvendige brandsyn. Den nye ovn kunne jo være tilsluttet forkert. Dvs. røgrørets føring, og især ind i skorstenen. Ligeledes også den brandmæssige afstand fra vægge og afstandene på den ubrændbare plade på gulvet under ovnen ud til selve gulvet. Det koster ikke meget. Jeg mener det er lovpligtigt, og i hvert fald er det godt med en godkendelse især a.h.t. forsikringen.
Frej
1. Undersøg markedet før du køber.. det tager maneg år at "slide" en ovn op... og du atter kan få en ny model.
2. generelt: støbejerns ovne er lidt mere "gammeldags" end stål - stål ovne fåes i ( i ABC ) næsten det design du ønsker.
3. mht. til afstand til vægge:
- hvis ovnen er DS mærket, SKAL det stå på bagsiden med en lille mærkat, så gå efter det.

Jeh har monteret 2 nye ovne, af en montør,men det var så nemt, at enhver med bare en anelse silvan i fingerne kan lave det selv - der er ihvertfald INGEN grund til at betale 2000,- for det... med mindre man er doven.

Jeg har ikke foretaget nogen ændringer mht. træk, isolering ect. og det er en skorsten fra 1900 !. Det kan da godt være det kunne betale sig at sætte en isokern i, men af hensyn til prisen ( 4 - 5000 mener jeg ) og besværet - ja, så gider jeg sQ ikke.

Eftersom en montør ikke "udarbejder" en kvittering for "gyldigheden" af selv monteringen - kan dte jo være lige meget hvem der gør det.
I princippet mener jeg vist nok tilslutningen skal godkendes... det skal den ihvertfald hvis man monterer en stål skorsten.
Mht til tidligere svar ang. 80 cm over tagryggen, er dette ikke længere et lovkrav.
Kravet stod til bygningsreglementet fra ´95 og faldt ud i udgaven fra ´98. Fejeren skal "godkende" at der ikke vil forekomme nogen gener for naboerne - og derfra kan man næsten montere som man vil. MEN MEN der er jo en grund til at man i ´95 havde nogle mål.. dem kan man jo tage som retningsgivende - de tager jo ligeledes udagngspunkt i træk ect.

vær meget opmærksom på, at snakke om jeres behov;
hyggevarme,ved fjernvarme
suplement til olie fyr / gas
...køb en ovn som i overkanten macther jeres behov, mht. ydelsen mht M2.

jeg mener ABC er den ultimative ovn - de har et patenteret iltforsyningssystem - og designes ultimativt. Men det er jo smag og behag.
Held og lykke med investeringen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis