Formatering og overwrite

Jeg vil gerne have et program der kan give mig en formatering der overskriver alle filer og al plads med random tegn..
For en normal formatering fortæller blot at filerne må overskrives og derved kan de stadig findes hvis man er dygtig..
Nogen der kender et program der vil ku formatere mine drev ved at overskrive hele hd'en med random tegn?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sandt nok - en kvik-formattering sletter ikke data, den udskifter i reglen første tegn i filnavnet med '?' og fortæller FAT'en at pladsen er fri til brug.

Men en DOS-formattering fra boot på diskette bør slette data totalt - nå ja næsten, en dygtig nørd kan muligvis se forskel på et 90% 1 eller 0, men så er vi også derude, hvor man virkelig skal have militære hemmeligheder på disken for at det er besværet værd.

Ellers kan en defragmentering gøre en del, hvis du vil forhindre at nogen ser slettede filer - den klumper jo det meste sammen i starten af disken.

Hvis det er fordi du er ved at smide en 'puter ud, og er bange for at nogen klunser din disk, så kan en lægtehammer kryptere dine data til ukendelighed. En knækket harddisk = Nul data hvis man ikke ofrer en Mill på projektet. Og så vigtige data har de færreste private på deres HD

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nej nej det slet ikke det.. Men har hørt at der skulle fåes små simple programmer til denne type opgaver men problemet er jeg ikk ved hva de hedder eller hvor jeg skal lede eller efter hvad..
Men jeg vil bare gerne have at mine gamle data bliver til "ingentinge/ubrugeligt" før jeg ligger nyt ind.. Ja ja det usandsynligt men jeg har Windows Washer som gør dette ved filer jeg smider ud.. Men den kan ikke gøre det ved en hel harddisk nemlig.. Så hvis jeg skal gøre det skal jeg fylde disken med dokumenter hvorefter jeg sletter dem og bruger Windows Washer til at overskrive de gamle data med random karakterer.. Her kan man selv vælge om det skal være 1, 8, 16, eller 32 gange mener jeg det er..
Og dette kan jeg kun gøre på diske jeg ikke har OS på jo..
Slet ingen der kender nogen af den slags programmer? hvor jeg kan finde dem? Hvad de hedder eller noget?
Der kommer jo jævnligt indlæg på Usenet fra folk, der vil have fjernet alle data helt. Helt let er det ikke, men prøv at kigge her - især indlægget fra Niels Callesøe:
http://groups.google.dk/group/dk.edb.sikkerhed/browse_thread/thread/d287ecd474b1f253/a5abd8105dadcb44?lnk=gst&q=formatere+alle+data+slettet&rnum=1&hl=da#a5abd8105dadcb44

Der er flere indlæg i samme genre:
http://groups.google.dk/group/dk.edb.sikkerhed/search?hl=da&group=dk.edb.sikkerhed&q=formatere+alle+data+slettet&qt_g=1&searchnow=S%C3%B8g+i+denne+gruppe

Jeg har formateret nogen harddiske gennem tiden, men har aldrig haft behov for at genskabe. Så hvor godt DBAN-programmet er ...?

Svend Erik

Bygningssnedker

Der findes også et program killdisk (findes på www.killdisk.com). Gratisversionen er ikke godkendt til sletning af fx harddiske i offentlige institutioner, men det er købeversionen. Om gratisversionen er god nok til dig ved jeg ikke.
Hej West.
Gå ind på producentens webside og hent et Low Level formateringsprogram eller en programpakke som skal skrives ud på en formateret diskette. Producenten har med garanti det du søger. Pas blot på med lowlevel formatering. Visse HD'ere har data liggende på pladelageret (disken) så du må ikke lowlevel formatere, hvis producenten ikke siger god for det.

Mvh. Christian

Annonce
tak for de mange fine svar.. Det hjalp en hel del..
:p
Hej!


Der findes et program der hedder efdisk. Gratis!
Sletter alt fra din disk og erstatter med nul!

God til total formaterering.

Mvh.Bamse56
Eraser er gratis og kan både wipe enkelte filer, ikke anvendt plads, samt slette hele drev. http://www.heidi.ie/eraser/

 
N00bie gør-det-selv'er - men med et sommerhus i træ, så der er ikke noget valg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis