Ålefiskeri

Hej

Nogen der har en ide til hvordan man selv kan fremstille en billig åleruse eller andet grej til at fange de lange labaner?

Mvh. smile
Hej Nogen der har en ide til hvordan man selv... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Nå det var ellers hvad jeg havde fået oplyst
Håndværkeren


der kan være specifikke steder hvor der er andre regler feks ved stykker hvor sportsfiskerforeninger har fiskeretten...

men under den normale fiskeplejelov er der ingen regler mht og tatte ål
da det 1. ikke er "selvfiskende" redskab (der er selvfølglig lovlige selvfiskende redskaber) 2. det skader ikke fisken
dog er der regler om forurening dvs oksefars hører nok under dem...

jeg tror du tænker på ålelystre/ålejern... enten så er der 1 ålejern der er lovlig.. eller er den også blevet gjort ulovlig... kan ikke huske detsmile

så man kan rolig tatteål dog skal man bare lige tænke på hvad man propper på tatten udover orm og man skal selvfølgelig have fisketegn efter de gældende regler... (fiskeplejens som man skal have koster 125kr for et år og man skal selvfølgelig ikke have den hvis man kun fisker put&take og i visse private søer) resten af reglerne kan man læse på fiskeplejens hjemmside

knæk&bræk
mvh frank
Tak skal du have Frank, så ved jeg så meget, det er nok lystren der er blevet ulovlig, for jeg kan huske at min gamle far gik ret meget op i at blusse ål tidligere. Jeg har da også været med ham da jeg var knægt, og det var på en måde ret spændende at stange ål på den måde, samtidig var det meget hyggeligt for det er jo aftener hvor der var blik stille og lunt i vejret.
Jeg kan også huske en gang hvor vi var ude for at skræe ål (stange i blinde om dagen ) vi var landet i en meget stor stime med ålegræs, vi stak bare stagen ned og hev den op igen så var der store ål på hver gang, ikke bare en af gange men to eller tre, men som han sagde den gamle, det er sådan noget at nogen måske kun oplever en gang i livet. Vi havde 50 Kg. ål med hjem den dag, så der var ålegilde et par dage i træk, og han røgede dem der var for store og fede, ak ja det var tider !

V.h Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Tak skal du have Frank, så ved jeg så meget, det er nok lystren der er blevet ulovlig, for jeg kan huske at min gamle far gik ret meget op i at blusse ål tidligere. Jeg har da også været med ham da jeg var knægt, og det var på en måde ret spændende at stange ål på den måde, samtidig var det meget hyggeligt for det er jo aftener hvor der var blik stille og lunt i vejret.
Jeg kan også huske en gang hvor vi var ude for at skræe ål (stange i blinde om dagen ) vi var landet i en meget stor stime med ålegræs, vi stak bare stagen ned og hev den op igen så var der store ål på hver gang, ikke bare en af gange men to eller tre, men som han sagde den gamle, det er sådan noget at nogen måske kun oplever en gang i livet. Vi havde 50 Kg. ål med hjem den dag, så der var ålegilde et par dage i træk, og han røgede dem der var for store og fede, ak ja det var tider !

V.h Håndværkeren



Det gad jeg godt nok godt at prøve :p
Citat fra Jøren Linde

Det gad jeg godt nok godt at prøve :p

Hej Jørgen
Det er der sikkert mange der kunne tænke sig, men det ligger jo 40 år tilbage, og dengang var der mange ål, det er der ikke mere så vidt jeg er orientret.
Den gang var der heller ikke alt det pjat med mærker og fiske tegn o.s.v. man kunne have alle de ruser man orkeder, sætte bundgarn, driv fiskeri, o.m.a. der var nogle regler der skulle overholdes men det var slet ikke som i dag.
Problemet i dag er at fiskerne bruger alt for store fangst grejer store kuttere som koster milioner og de skal knokle en vis legemes del ud af bukserne for at få til brødet og alle de penge som banken vil have tilbage med renters rente, det er skruen uden ende.

V.h Håndværkeren smile
Så mangler vi lige at glive ÅL , som foregik ved at en person satte et trekantet netbur op ad en tangklynge, en anden gik så med, hvad man kunne kalde en rive uden tænder, som man så forsøgte at jage ål ind i buret med, så var det med at vippe buret, når man kunne mærke ålene med fødderne, det foregik på det flade område i Odense fjord.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis man vil fange ål på bundfang hvad er så bedst af agn, og er det optimalt ved kyster?
lyskonge, jeg tror det er fuldstændig ligemeget hvad du bruger af agn, der er så få ål i vore dage, at det er håbløst, i mine unge dage, hvor der var ret mange ål, var der en chance, men nu !!!!. vi brugte orm gravet i jorden og kunne dog være heldige hvis vi fiskede hvor et lille vandløb mødte et større.
f.eks. hvor Stavidsåen løb ud i Odense Kanal.
de fleste ål jeg har fanget er i ruse på et fladvandet sted i Odense Fjord, hvor jeg ved lavvande kunne røgte ruser i gummistøvler. De smagte godt nyrøgede med lidt øl til, men hold kæft, der var mange krabber.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis