Vinduer - træ eller plastik

Jeg står overfor at skulle udskifte vinduer i vores nyerhvervede hus og har læst en del emner herinde omkring vinduer. Som jeg har forstået, er der en del områder man skal være opmærksomme på: dvc-certificering, prisen svarer til produktet, kvalitet etc.

Men jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvad skal jeg vælge? Trærammer eller plastikrammer?

Jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele, så er der nogen der kan guide mig lidt på vej?

På forhånd tak.

Kim
Jeg står overfor at skulle udskifte vinduer i... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
havde træ i huset ....... meget malen hele tiden

fik så plastdører påduttet via byretten selv om de aldrig var blevet bestilt ved SPA .... uanset det så bliver de 82gr. varme på ydersiden om sommeren og de kan ikke åbnes før om aftenen igen , og det er det arveste lort , de er skæve og går løs alle steder !

har nu fået lidt alu/træ vinduer i ! Velfac ..... dem er jeg helt vildt tilfreds med ! har aldrig set så fin en kvalitet ! og selv efter længere tids brug står de som nye endnu !

har nu bestilt 3 dørpartier til afløsning af plastdørerne ......... skal fandme blive dejligt .....skal dog så lige huske at låse når vi forlader huset om sommeren.... det var jo ikke nødvendigt før ......

Mvh
JCBX
vi er igang med at renovere huset, og nu er vi kommet til vinduer, vi har hentet 4 tilbud ind,tror vi vælger veka plast vinduer og døre, ikke de billigste men god service osv Har læst på nettet at veka er de førende inde for plast vinduer, vil gerne høre hvad i syntes på forhånd TAKsmile


ER VEKA VINDUER GODE?????????????
Jeg har lige købt trævinduer til mit hus, mest fordi det skal være bondehus still. så jeg vil tilslutte mig den holdning at man skal vælge hvad der passer til huset, og hvilken stil man kan lide.
Vinduer er trods alt noget der sætter sit præg på huset, og noget man kommer til at gå og kigge på de næste 20 år.

Så vælg med omhug og hjertet.
Jeg ville også lure lidt på gensalgsværdien af huset i den forbindelse.
Selv er jeg gået uden om ejendomme med disse plastvinduer/døre og så også, at vores naboejendom var tungt omsættelig bl.a. pga plastsagerne.
Det skriger jo stadig til himlene når et hus er forsynet med plast, selv om det da er blevet lidt bedre med årene.
Kører man rundt i Tyskland, er det jo mere normen end undtagelsen, men alligevel fryder det ikke mine øjne.
Maler man sine vinduer, af vel og mærke god kvalitet, med træbeskyttelse af god kvalitet, synes jeg det holder ret godt.
Plast og alu påvirkes jo også af vind og vejr, men kan ikke friskes op igen, som et malet vindue.
I alle tilfælde er jeg fiks og færdig med at bruge dårlige maleprodukter.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Nogle som har erfaring med vedligeholdelse at maghoni / teak vinduer ?
Annonce
Ja, vi har mahogni i hele huset, både døre og vinduer. De er flotte, men man skal hele turen rundt med oliebøtte og pensel mindst en gang om året, helst to.

Hvis jeg skulle vælge i dag blev det træ/alu.
njord.... hvad begrundelse har du for at sige at træ/alu er den eneste rigtige løsning når man ser på levetid??? hvor længe har produktet været på markedet til at man kan udtale sig sådan?? jeg vil mene at træ er mindst lige så godt hvis ikke bedre da det ikke er kuldeledende som aluminium er, og det er netop træ/alu's problem, at de døjer med kuldebroer osv og hvordan ser de ud om 10 år??? træ kan holde i 100 år hvis de vedligeholdes, men det er netop der folk spare eller springer over... og vælger andet, de gider ikke male vinduer hvert 5 år, men vil gerne slå græs 2-3 gange om ugen i 30 år...... god olie maling og træ vil jeg mene er bedst.. men man skal finde en producent man kan stole på, ligesom med alt andet...
Vi er helt enige om at trævinduer er meget pænere end alu-træ vinduer og døre, og med rette behandling holder trævinduerne sikkert også lige så langt tid, eller endda længere tid.

Men nu er der også forskel på opbygning af alu-træ vinduer, dem du har læst om er sikkert ikke kun med alu kappe, som mange af de nyere alu-træ vinduer består af, men den forrige generation hvor selve forrammen på karmen bestod af plast/alu også, dette er i dag forældet i forhold til brugen af komposite materiale, som er super isolerende, endda bedre end træ.

Den nye opbygning kan ses her...



Her ses opbygning med komposite kernen...

Vi har haft plast vinduer og døre, i 16 år, jeg har ikke oplevet problemer, de fungere som de skal, og er helt tætte.
Til vores hus passer de perfekt, og jeg er glad for ikke at skulle male...

Plastvinduer findes jo også i både gode og dårlige fabrikater, men sådan er det jo med alle slags vinduer og døre.

Om så man synes plast, ser kønt ud, må man vudere med sig selv.

Men generelt at sige plast vinduer og yderdøre ikke dur, det er ikke korrekt.

mvh jens
Hvordan har du fastgjort vinduerne (skruer eller skum) ?
Hvilken slags fuge har du ?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også