Tråden er låst

Sushi

Jeg er blevet ret tændt på ideen om selv at forsøge at lave sushi.

Jeg kan huske at have set at nogle butikker sælger "begyndersæt" med alt tilhørende -- men kan ikke længere huske/finde ud af hvilke.

Nogen her, der ved noget om slige?
Jeg er blevet ret tændt på ideen om selv at... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,
jeg har netop forsøgt mig med hjemmelavet sushi for første gang, og tænkte om der måske var nogen der har erfaring med det, som kan svare på nogle spørgsmål..?

1. Risene.. Har købt en pakke 'rigtige' sushi ris, men hvad er forskellen på dem og almindelige ris? I min verden er ris bare ris, men er ikke sikker på det er sådan i virkeligheden..?

2. Jeg har lidt problemer med blandingsforholdet mellem risvineddike, sukker, salt og ris.. I den portion jeg lavede havde jeg 500 g ris, 1/4 tsk salt, 0.75 dl risvineddike og 0.75 dl sukker, som der står på pakken. Og det var ihvert fald for meget sukker og for lidt salt! Er der nogen som har en bedre opskrift?
Kan se at der i et tidligere indlæg står en spk. risedike, en tsk. salt og en tsk. sukker, men hvor mange ris er det så til?

3. Tun (og måske også andet fisk?) har bedst af at blive frosset ned, inden det skal bruges, for at dræbe nogle bakterier som er i fisken, har jeg også læst mig frem til. Vil det sige at jeg kan købe frisk tun, få det skåret i protionsstykker, og så tage det op af fryseren efterhånden som jeg skal bruge det? Det vil så lægge længere tid i fryseren end de par dage som det SKAL, men hvis fisken er frisk når den fryses, bliver den så meget dårligere af at lægge længere i fryseren?

Håber at nogen kan svare på mine spørgsmål :-)
Ja der er forskel på ris - ligesom der er grødris og løse ris. Sushirisene er runde ligesom grødris, men jeg tror ikke at det er en god idé at bruge en anden slags.

Jeg tror at det er min opskrift med en spk eddike og så en kvart tsk. salt og sukker. Jeg er ikke så omhyggelig med at måle det op, men det passer til 2 personer. Du har fået alt for meget sukker og eddike, det skal stadig smage af ris.

Ifølge levnedsmiddelsstyrelsen skal alt fisk fryses før man spiser det (hvis det ikke skal varmebehandles) Det er ikke bakterier, men en fiskeorm der absolut ikke er hyggelig at få ind i kroppen. Men for det første er den meget sjælden, og for det andet er det næsten umuligt at købe fisk der ikke har været frosset. Så det er ikke noget man behøver at tage meget alvorligt. Men fisken er nemmere at skære tyndt når den er halvt optøet

Green

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Dejligt med en masse sushi-inspiration - det er iøvrigt også let og populært at lave med børn, hvad mange ikke tror.

Vigtigt er det at huske, at AL FISK SOM SKAL SPISES RÅT skal fryses ned min. 24 timer ved mindst - 21 grader. Altså mere end en almindelig fryser derhjemme kan klare - ellers er der risiko for lede orm, som ikke bare giver dårlig mave, men kan tage livet af gæsterne.
Mit råd er derfor : Drop hjemmefryseriet og køb det hos en fiskehandler du har tillid til - det må hellere koste lidt ekstra...
Metro er helt fin - kan også anbefale den lille fiskehandler i Borgergade i Kbh.K. - og så er vegetarsushi også skønt !

God appetit - ungernes favoritsushi er iøvrigt med mango og jordbær (!!!). Det minder også mere om slik end sushi...


<p>hannahaj</p>
Politiken.dk har også videolektioner om at lave sushi
http://politiken.tv/tjek_dk/tvmad/article612526.ece

Green

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej. Tak for de super gode indlæg omkring sushi, glæder mig sådan til at forsøge mig med det!
- Købte alle de nødvendige remedier igår som bambusrulle, ris osv. Mangler egentlig kun fisk, og ville faktisk have haft det idag, men fiskehandleren havde lukket. Øv øv!

Men jeg tænkte på, nu bliver det jo nævnt alle steder at man skal købe det ved fiskehandleren osv. Vil det være helt uhørt, eller bare farligt at benytte frossen laksefilet som er købt frossen(i føtex)? =s Går ud fra at det er blevet nedfrosset da det var frisk, og hvis det er et godt kvalitetsmærke?
Er det fordi det er 'farligt' at det ikke bliver nævnt, eller er det bare fordi det er 'uhørt'. For er da lidt bange for at spise det hvis jeg bliver syg af det?

Hvad hvis man har store sorte tigerrejer liggende(som også er købt frosne)? Kan man koge dem og så er de fiine? (- de smager i hvert fald godt når de er hvidløgsmarinerede og så på panden =p )

Håber der er en som har forstand på det der kan svare!!
Hilsen Trine
Man kan godt bruge frossen laks til sushi, men det smager bedrer med frisk. Der skal ikke så meget til, så det behøves ikke at blive dyrt.

Green

Jeg har købt en Sushi Box på www.sushishoppen.dk Den indeholder alt det "værktøj" du skal bruge for at lave Sushi. Den har også en super fed kogebog med opskrifter og trin-for-trin guide. Jeg mener at jeg betalte 399 for hele boxen.
Er I interesserede i at lære at lave sushi på den rigtige måde, hjemme hos Jer selv, fra den flerdobelte Danmarks Mester i sushi?

Med et kursus fra sushilovers lærer I alt om hvordan man laver sushi der smager af mere, og I får samtidig en masse råd og tips fra Piyasith Punnin, den flerdobelte Danmarks Mester i sushi. Vi kommer ud til Jeres private bolig til en samling af dig og dine venner eller familie, og giver jer en unik og spændende aften med alt hvad I skal bruge til at lære sushi'ens kunst.

Klik ind på vores hjemmeside, http://www.sushilovers.dk, og kontakt os om dine ønsker om et kursus, så vender vi tilbage til dig med detsamme. 

Du kan også skrive til os direkte på [email protected].

Vi glæder os til at se jer,
Sushilovers

 SUSHILOVERS - Lær at lave sushi med sjæl!

http://www.sushilovers.dk

Gå ind på vores hjemmeside, find det kursus der passer til dig, og tag kontakt til os - så kan du og dine venner eller familie lære at lave sushi på den rigtige måde, fra den flerdobelte Danmarks Mester i sushi!

tlf: 20688427

 

Jeg har virkeligt nydt diverse indlæg, men der er dog et punkt jeg synes halter en del.
Jeg har også hørt om de der orme, og jeg har også hørt at de er yderst sjældne i danske fisk (fordi vandet er for koldt)
Men for at være på den sikre side bruger jeg altid frossen sushifisk til min sushi. Kun en gang har jeg brugt en lakse bøf, der var købt frosset - og det var ikke en fornøjelse.
Hvis du går i special butikken kan du købe fisk til sushi - frosset og klar til brug. Forskellen mellem det fisk og lakse/tun bøffen fra supermarkedet er at fisken er skåret i skiver INDEN den er frosset. For derefter at blive lagt fladt på et fad. Når den så fryses er den gennem frosset 15 min efter den er kommet i fryseren, mens en laksebøf kan være timer om at være gennemfrosset. Det kan smages på friskheden.
Sushifish skal mere lugte som råt kød end af fisk.
Skulle du ikke være i nærheden af en sushi butik kan du sagtens købe frisk fisk, men jeg anbefaler helt bestemt at du så selv skærer det til og fryser det spredt ud på et stykke folie eller film.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også