Vaskemaskine tilslutning stikkontakt

Må man selv tilslutte en vaskemaskine til stikket vist på vedhæftede billede?
Stikket er monteret i væggen i et badeværelse hvor der er gjort klar med afløb, vandtilførsel samt stikket til pladsering af en vaskemaskine.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, formelt set må du kun hvis den har en stikprop til en stikkontakt.
SIK har en god vejledning til hvad du selv må.
Jeg kan kun sige at i min nye lejlighed ( fra 60erne) har der været en magen til tilslutning af en loftlampe. 
Jeg havde ikke regnet med at lampetilslutning skal laves af en autoriseret elektriker, så jeg har selv tilsluttet lampen.
Ok, det er måske ikke helt den samme type alligevel. Der er kun 1 fase - har lige opdaget det. 

Dlg, den danske stat har i al sin visdom givet os lov til selv at montere et enfaset armatur i udtag, men ikke et enfaset brugsapparat🤷‍♂️
Piskeris skrev den 14-05-2024 20:49:47

Dlg, den danske stat har i al sin visdom givet os lov til selv at montere et enfaset armatur i udtag, men ikke et enfaset brugsapparat🤷‍♂️

 Desuden er det ufatteligt, at der er placeret et komfurudtag i stedet for f.eks. to Schukostikkontakter, så det bare var at sætte stikket fra vaskemaskine og evt. tørretumbler.


fase
S. Fabrin skrev den 15-05-2024 07:01:22

Desuden er det ufatteligt, at der er placeret et komfurudtag i stedet for f.eks. to Schukostikkontakter, så det bare var at sætte stikket fra vaskemaskine og evt. tørretumbler.

Ja, det er virkeligt ikke særligt smart.
Tak for jeres svar.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis