Start på udendørs malerarbejde

Hej alle.

Jeg skal have klaret en del malerarbejde på udendørs træ i år, og derfor vil jeg gerne i gang så hurtigt som muligt - når vejret og fugten vel at mærke er til det. Men hvornår er den så det efter sådan en våd april?

Jeg er klar over, at man kan købe en fugtmåler, men jeg er ikke meget for at stikke huller i mit træværk. Noget af mit træ befinder sig under et halvtag og har ikke taget imod direkte regn. Kunne det være et sted at starte i weekenden, eller suger træ så meget fugt fra luften, at det ikke er forduftet efter en uges tørvejr? Der er ikke tale om nymaling, og alt, jeg skal male, er tidligere malet.

Med andre ord, er der i nogen verden en chance for, at det giver mening at starte malerarbejdet inden for denne eller den kommende uge?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er bare at gå i gang
selvfølgelig skal du ikke male noget der drypper af vand
det kan stadig tørre efter maling da træbeskyttelse ikke er vandtæt
bredker skrev den 08-05-2024 18:39:52

det er bare at gå i gang
selvfølgelig skal du ikke male noget der drypper af vand
det kan stadig tørre efter maling da træbeskyttelse ikke er vandtæt

Hej bredker.

Tak for svar. Jeg kan bare se på diverse sider, at de skriver, at fugten i træet ikke må være på over 15%, og at træbeskyttelsen ellers kan risikere ikke at hænge ordentlig ved eller sprække. Jeg ser for eksempel, at naboens maling sprækker (selv om det i øvrigt er påført af en maler), ligesom min egen pletmaling fra sidste år. 
Fernis skrev den 08-05-2024 18:51:43

bredker skrev den 08-05-2024 18:39:52

det er bare at gå i gang
selvfølgelig skal du ikke male noget der drypper af vand
det kan stadig tørre efter maling da træbeskyttelse ikke er vandtæt

Hej bredker.

Tak for svar. Jeg kan bare se på diverse sider, at de skriver, at fugten i træet ikke må være på over 15%, og at træbeskyttelsen ellers kan risikere ikke at hænge ordentlig ved eller sprække. Jeg ser for eksempel, at naboens maling sprækker (selv om det i øvrigt er påført af en maler), ligesom min egen pletmaling fra sidste år. 

 enten har de malet på noget der var så vådt at vandet er løbet ud af det , eller der har været kraftigt sollys

høj varme med direkte sol er faktisk værre end fugt
bredker skrev den 08-05-2024 19:00:40

Fernis skrev den 08-05-2024 18:51:43

bredker skrev den 08-05-2024 18:39:52

det er bare at gå i gang
selvfølgelig skal du ikke male noget der drypper af vand
det kan stadig tørre efter maling da træbeskyttelse ikke er vandtæt

Hej bredker.

Tak for svar. Jeg kan bare se på diverse sider, at de skriver, at fugten i træet ikke må være på over 15%, og at træbeskyttelsen ellers kan risikere ikke at hænge ordentlig ved eller sprække. Jeg ser for eksempel, at naboens maling sprækker (selv om det i øvrigt er påført af en maler), ligesom min egen pletmaling fra sidste år. 

 enten har de malet på noget der var så vådt at vandet er løbet ud af det , eller der har været kraftigt sollys

høj varme med direkte sol er faktisk værre end fugt

 Det var ikke tilfældet, da jeg malede. Men jeg kan også forstå, at ideen er, at beskyttelsen skal kunne trænge ind i træet, mens den er våd. Det giver vel mening, at den har nemmere ved det, når træet er helt tørt? Jeg tænker, det er noget andet, når man maler anden gang.

Har du en baggrund som maler? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også