Hvilke ledninger?

Hej,
Åbner et lanpeudtag(med blændæksel) og tænker “gad vide hvad jeg skal slutte min lampe til?”
Undrer mig over farverne, blå må jo være 0, men hvad så med den sidste?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Før ca. 1970 var nul sort og fase hvid. Men man kan aldrig være sikker på farverne. Prøv med sort (som nul) og en af de andre farver. Hvis lampen du tester med er i orden, kan der ikke ske noget ved at prøve sig frem.
Du har sikkert kronetænding. Altså 2 knapper på afbryderen. Jeg vil tro at den ene tænder på gul og den anden på blå. 
Så lampen skal på den sorte med den ene ledning og på en af de andre med den anden.
Sætter du den sidste på hvid forventer jeg at lampen lyser hele tiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak Erik - der er rigtigt nok to afbrydere, men separate LK minitangent i bred version. Prøver det af og giver besked.
Du har ret i det med sort og hvid - der er liv i pæren uagtet om der er tændt/slukket på kontakten. Enhver anden kombination resulterer i intet lys :-/
Annonce
Så må du have kontakten af og se hvilke ledninger der er monteret. Det bør være sort som er sikker som nul og så gul fra den ene afbryder og blå fra den anden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Var også min tanke, men der var rødt og hvidt ☺️
Er stuer så lagt sammen eller delt på en måde så det skal tændes et andet sted måske. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Muligvis - må vist have en fagmand ind over det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis