Gulvisolering og opbygning

Hej. 

Jeg er ved at lave nyt gulv og her i den forbindelse et par spørgsmål om metoden🙂
Jeg ilægger 2 x 3 cm cm Jackon eps 250 ovenpå betondæk i forbandt. Der er ikke plads til mere desværre. Jeg udlægger dampspærre på beton. 
Ovenpå flamingo pladerne vil jeg lægge en 22 mm gulvspånplade fer/not. Disse limes sammen. Slut bliver klikgulv (12 mm berry alloc med underlag)

Jeg har læst, at man kan nøjes med en 12 mm gulvspånplade ovenpå flamingoen. Men jeg har nu valgt et stærkere undergulv. Min overvejelse er om det er et overkill med den spånplade? Jeg valgte at styrken på gulvet, forebyggelse af bevægelse mellem flamingo og overliggende gulv mindskes ved det valg...? 

Er der nogen som har lavet lignende opbygning og evt kunne rådgive mig her🙂?

Venlig hilsen 
Michael 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
EPS plader er relativt deformerbare, og selv med 22 mm spånplade vil det blive en relativ blød konstruktion. Hvis du på et tidspunkt stiller et tungt møbel vil der komme en relativ stor nedbøjning i området - regn med 1-2 cm !
En anden ting er knirkelyde - tror du kommer til at høre at man går på gulvet.

Hvis det var mig så ville jeg forsøge at aflaste den øverste del af gulvet direkte ned på betondækket - og så have isolering ind i mellem denne bærende kontruktion. 
Endnu bedre ville det være at bryde betonen op og lave en klassisk tung konstruktion med gulvvarme i stedet for.
Det kunne være rart at bryde alt op og starte forfra med gulvvarme. Men det er der desværre ikke råd til. 

Det er nu nyt for mig at en 250 eps skulle deformere... De kan bruges under betondæk...🤨

Mit spørgsmål gik egentlig på om en 22 mm plade var et overkill...
Det deformerer ikke. Jeg har lavet svømmende gulv ( 22 mm gulvspån plus linoleum ) i køkken men med 300 mm EPS 250. Der står både køkkenelementer, opvaskemaskine og køleskab på det. Der ikke det mindste  at se ved fuger eller lister.
Når du har klikgulv og så tynd isolering kan du bruge 12 mm gulvspån. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tja så nok et overkill. Men så holder det🙂
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis