Gulvvarme i stue fra 1966

Hej med jer. 

Vi overtager inden længe et hus fra 1966, hvor vi skal igang med en totalrenovering. Det vil sige. det meste skal skrælles af huset og renoveres på ny. 

I stuen er der et ganske udemærket betongulv under nuværende gulvtæpper, så det er i og for sig ganske fint. Udfordringen går dog på, at vi overvejer om vi skal have gulvvarme. 

Umiddelbart hvad jeg læser ud fra tegningerne på weblageret, ligger der 20. cm sand/slagger, dernæst 5 cm Marrineuld, og 10 cm beton. Så det er jo ikke alverden isolering.

Stuen er da. 40 kvm. Og jeg har brug for lidt tanker på hvilken løsning der er mest optimal, både ud fra et perspektiv på varmeforbruget samt det økonomiske aspekt. 

Hvis jeg vælger at ligge Gulvvarme plader fra f.eks. Nordicfos. Tror i så at det vil fungere optimalt, eller vil den manglende isolering i gulvet gøre, at vi ikke bemærker varmen? Fra gulvet?
Der er 2 radiatorer i stuen i dag, men de vil naturligvis blive fjernet ved installation af gulvvarme. 

Det er ikke en mulighed for os, at hugge alt gulv op, grave ud og isolere på ny. Derfor har vi brug for lidt råd til alternative løsninger. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Drop da der gulvvarme hvis du ikke vil isolere ordentligt. Alle de “ hovsa” løsninger vil give unødvendigt stort varmetab, men selvfølgelig vil det give varme i stuen.

Søren O
Søren O skrev den 05-05-2024 10:47:31

Drop da der gulvvarme hvis du ikke vil isolere ordentligt. Alle de “ hovsa” løsninger vil give unødvendigt stort varmetab, men selvfølgelig vil det give varme i stuen.

 Enig med Søren. Du bliver nødt til at isolere dit gulv, hvis du vil have gulvvarme.


fase
Det er slet ikke så svært at hugge op, og grave ud når man alligevel har planer om at " skrælle det meste" 
Det vil være ret dumt at lave det uden isolering. Jeg kan godt se at det er gulvbrædder på strøer, men det er alligevel langt fra tilstrækkelig plads.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig i alt det ovenstående. Der er også et spørgsmål om dimensionering. I et stort set uisoleret gulv hvor gulvvarmen skal arbejde imod de 8 graders jordtemperatur vil det skulle dimensioneres anderledes end sædvanligt for at du får tilstrækkelig varmeeffekt bragt ind i rummet for at kunne varme det op.

Bemærk også den gennemgående kuldebro mellem eksisterende betongulv og sokkel som også 'trækker fra' - kvarterets katte kommer til at elske jeres hus.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis