Skimmel Loftrum Undertag mm.

Hej. 

Jeg har for 3 måneder siden overtaget hus.  
Huset er fra 1939 og der er lavet nyt tag i 2010.  

Undertaget har meget stor sorte plamager som jeg tænker er skimmelsvamp.

I tilstandsrapporten står følgende: 
Undertaget har misfarvninger flere steder, og der måltes lidt forhøjet fugt i konstruktionerne ved besigtigelsen da der ikke er udført tilstrækkelig ventilation langs skråvægge og i kip.

Eftersom taget er fra 2010 tænkte vi "Bare" at der skulle mere udluftning op.  

Det eneste ventilation jeg kan se er 4 tagsten med hul i, på hver sin side af taget. Top og bund.  8 i alt. 

Efter at have været loftet igennem igen er jeg blevet meget i tvivl om hvordan jeg står.  Er udluftning virkelig nok til at afhjælpe dette problem? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nej, det er ganske utilstrækkeligt. Der skal være udluftning svarende til 20 cm2 pr kvm, eller ca 1.5 cm luftspalte i udhæng plus udluftning i top og gavl. 
HrT skrev den 03-05-2024 18:00:57

nej, det er ganske utilstrækkeligt. Der skal være udluftning svarende til 20 cm2 pr kvm, eller ca 1.5 cm luftspalte i udhæng plus udluftning i top og gavl. 

 Ikke sikker på at det alene er en god ide - da man principielt kan lave kun et hul et sted.

Det må være langt bedre at lave 2 huller - et i hver ende af bygningen - så der kan komme luft gennemstrømning.
Velkommen på lds.
Svaret fra HrT Er fuld tilstrækkelig. Der nævnes 1,5 cm sprække i hver side i udhæng så det er på ingen måde et hul. Ventilation i begge gavle plejer ikke at være tilstrækkelig. 
Til trådstarter: Jeg ser ikke på billeder at der er ført udluftning igennem undertag til de 
"4 tagsten med hul i"
Er der 4-5 cm afstand fra isolering og til undertag, det kan du se oppefra hvor billeder er taget. Og er der en luftspalte i udhæng eller bag tagrende hvis der ikke er udhæng på huset så er den del i orden. 
Så mangler der udluftning i toppen. Her kan man få luft ventiler som sættes i 
Undertag ( tryk for LINK ) så udluftning kommer op i rummet under tagsten. 1 ventil i hver side i hvert fag. Jeg kan ikke tælle fag på billedet men mon ikke det så er 10 - 12 ventiler. 
Her vil der ofte være frisk luft da tagsten ikke er vindtætte men det kommer naturligvis an på hvilke tagsten der er tale om.
Så ved 20 cm2 / kvm hus så skal der være udluftnings areal på 2000 cm2 ved 100 kvm hus. grundareal. 
Det halve i udhæng og det halve i toppen. De ventiler jeg henviser til har et luft gennemstrømnings areal på 56 cm2 så efter udregning skal der ca. 18 stk. i 100 kvm hus. 
De ses ikke udefra, er ret lette at montere og forholdsvis billige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det der mangler er ventiler til udluftning i undertaget (eg monarfol), der skal bruges ca et stk per spærfag i hver side. Der er ingen der på baggrund af billederne kan fastslå om der ikke allerede er tilstrækkelig ventilation oven over undertaget via udhæng og gratrulle. Den generelle udførsel ser faktisk fin ud, der ses tydelige trykmærker fra strammerne til undertaget.

Typen af undertag ligner Interproof der er kendt for at have en tendens til at danne skimmel i overfladen især hvis husets loft ikke har en tæt dampspærre.

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tusind tak for jeres svar.  

Som jeg forstår jeres svar , er selve skimmelsvampen ikke noget jeg skal være så nervøs for.  

Grundplanen er 77m2. 

Umiddelbart er 2 huller i hver sin side af gavlen ikke en mulighed da jeg ikke har mulighed for at opsætte stillads. 
Og tror ikke det er muligt indefra da, der er Sandstens forskalling på ydermuren.   

Jeg har købt 10 stk ventiler til undertag. Som ikke er monteret endnu.
Ved dog ikke om dette er tilstrækkeligt.

Billederne af "de 4 huller i taget"  er vedhæftet. 
 
Afstanden mellem isolering og undertag er ikke noget jeg har tjekket.  Men får lige taget et billede af det imorgen.  
Annonce
Det vil være utilstrækkeligt. Du kan regne det ud.
Du har ~80 m2 som skal ventileres 20cm2 pr m. Antager vi huset er (b x l) 8 x 10, så har du 20 meter tagfod i alt, svarende til 400cm2 udluftning (med forbehold for for lidt kaffe og for mange år siden skole). Dét får du aldrig igennem taghætter alene.

Man kan godt bore huller på en stige. Det er lidt mere trælst men absolut muligt. 
  Der skal så være 1600 cm2 udluftning hvor det halve skal være i tagfod. Det er 400 cm2 i hver side. 10 m = 1000 cm så 1,5 cm sprække giver det næsten 1500 cm2 i hver side så den del er ok. 
Oppe i undertag skal der så være 400 cm2  i hver side også. Ved de udluftnings ventiler jeg henviser til er det så 400 / 56 = lidt mere end 7 i hver side. 
Men med forbehold for om dine tagsten helst ikke skal være med filt tætning, så er det ok.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis