damspærre og tape fra forskellige producenter

Tømreren har sat Delta Neovap 20 dampspærre op, og brugt Würth Eurasol P dampspærretape. Kan man det, når de ikke er fra samme producent? Hvor kan man undersøge det? Jeg har hyret en uvildig rådgiver, som heller ikke ved det, men bare spørger tømreren, om han kan svare på det. Og hvor står man forsikringsmæssigt hvis en professionel håndværker laver fejl? Tømreren er medlem af Dansk Håndværk Garantiordning
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal du kigge i producentens anvisninger for de respektive produkter. Her står hvordan de skal benyttes.

Det var nok ikke her jeg ville lægge mine kræfter, men i stedet kigge på kvaliteten af det udførte arbejde.

Det er mere væsentligt at samlinger er fuget og tapet tilstrækkeligt, og dampspærre er intakt.

Elektronikteknikeren
Ja, det er afhængig af producentens anvisninger. Det ser ud til at være en polyethylen folie, så det vil være underligt hvis producenten forlanger et bestemt mærke tape brugt. Polyethylen kender du fra typiske indkøbsposer, altså en hvad de fleste ville kalde en almindelig plastik folie.


Jeg har skrevet til både Würth og Dörken (neovap), som begge henviser til hinanden, og at der kun er systemgaranti hvis man anvender deres egne produkter.

Men det vigtigste er, at dampspærren er tæt nu og i mange år, og i modsat fald at jeg så er dækket af forsikring - er jeg forsikringsdækket i og med jeg har fået arbejdet udført af et professionelt firma, uanset om de har anvendt det ene eller andet mærke?
Når du er bekendt med at der er brugt forskellige produkter, og forsikringen kan bevise at du ikke har handlet på det, så kan de finde på at krybe udenom.

I praksis vil der nok ikke være et forsikringsmæssigt problem, hvis selve udførelsen er i orden.

Elektronikteknikeren
Lyder mere som om at du tænker mest på det forsikringsmæssige. Det er et sekundært problem.

Det primære problem er om dit hus vil være tilstrækkelig fugtspærret og evt. spærret mht. tryk/vind. Her vil jeg sige at tidligere (20 år siden) kunne man leve med overhovet ikke at bruge tape - men at der skulle være et 15 cm overlap imellem PE-folien.
I praksis tror jeg ikke at du har et problem andet end at du måske ikke kan garantere at du er fuldstændig sikret mod trykproblemer/blæsevejr.

Kan oplyse om at man faktisk i dag tænker at i forb. med renovering af ældre ejendomme - så behøver man ikke engang at indføre fugtspærre på gipslofter, hvis der er 2 lag gips - da det i sig selv skabe tilstrækkelig hindring af vandring af fugt !
Bedste løsning er måske at spare penge til din forsikring - så er du fri for at bruge penge på det + du behøver ikke bekymre dig om at slås med forsikringsselskabet. (Plejer selv at sige at det jeg kan tåle at tabe det behøver jeg ikke forsikre mig imod - så jeg har f.eks. ikke en cykelforsikring, og er generelt ikke-forsikret for alt under 100.000 kr).
Jeg tænker egentlig mest at jeg ikke gider have skimmelsvamp, og at HVIS jeg alligevel får det, så kan jeg få det udbedret.
Ang. 2 lag gipsloft: Der er jo elstik i loftet, (lampeudtag og spots) så der kan der vel trænge fugt igennem?
Eldåser og spot placeres under dampspærre, og jeg kan se at der er god plads. Ellers kan det jo være helt ligegyldig med den tape. Hvis et kabel skal igennem så er det elektrikers opgave at lave det tæt. Jeg ville overhovedet ikke bekymre mig om det. 
Naturligvis siger producenter at deers tape skal bruges, da de ellers kommer til at anbefale en konkurrents.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad er systemgaranti?

systemgaranti er som jeg forstår det, at firmaet garanterer det holder hvis mam bruger deres produkter
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis