Strøm til robotplæneklipper gennem skur

Hej, nybegynder gør-det-selv her.

Jeg har købt mig en robotplæneklipper, som jeg vil placere uden for mit skur. Jeg overvejer om det er muligt at bore et hul, ca. 10-15 cm over jorden og føre strømledningen til robotplæneklipperens base igennem ind i skuret. For at stikket på ledningen kan komme igennem skal hullet være ca. 14-16mm, men selve ledningen er kun 7mm.
Skuret er isoleret, så jeg vil ikke risikere vand, fugt dyr osv. kommer ind og der er ingen overdækning på ydersiden.

Kan jeg bore et hul skråt ned indefra og ud ca 15 cm over jorden og stadig forhindre der kan komme vand ind, også fx hvis der til vinter kommer til at ligge sne op af hullet?

Jeg vil gerne kunne tage basen ind om vinteren og derfor gerne trække ledningen ind igen og ud igen til foråret, kan man lave en løsning hvor det ikke kræver for meget arbejde?

Vh
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Min robot og et andet mærke jeg kender har stik som forbindelse til basen. Så du tager bare basen ind og lader stikket hænge. Din omformer sidder sikkert inde i skuret så det er lavvolt der i kabel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar. 

Det var nemlig min tanke, at jeg ville lade strømforsyningen ligge på indersiden af skuret og kun føre 32v kablet igennem hullet.

ev elmand: Det var mest for at undgå, at der kommer skidt og lignende i stikket om vinteren, når de de hænger løst. Hvis du lader dem hænge, hvad gør du for at undgå der kommer skidt i?

GodeVen: Okay, det lyder godt. Og den ville også kunne holde tæt med ledningen i hullet? Er det blot noget i denne stil jeg kan bruge? https://www.jemogfix.dk/pattex-sanitets-og-byggesilikone-graa/6121/9038758/ 
Jeg sætter en plastikpose om stikket.
Jeg tager ikke basis stationen ind. Men borts et fra det har jeg ikke god erfaring med plastpose omkring stik generelt. Det er oftest konstant fugtigt inde i posen. Bare lade den hænge så den ikke kommer ned i jorden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja, plastpose om el bør kun benyttes kortvarigt. Efter noget tid, kan det være til mere skade end gavn.

@Seggo den silikone fugemasse er sikker udmærket.
Det har stadig ikke skadet min efter nogle år, så jeg fortsætter med at have det. :-)

jeg fortsætter med at have det. :-) Det er da klog, man skal da gå efter det som man har bedst erfaring med. 
Men scenarie hvor man binder plastpose omring stik og så lader denne hænge nedad. kan du sikkert nok følge konsekvensen af. Regn følger ledning og efter en tid så er posen stort set fuld af vand. Jeg har set det flere gange med 230 v forlænger stik / samlinger i haven. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-05-2024 22:29:48

...
Men scenarie hvor man binder plastpose omring stik og så lader denne hænge nedad. kan du sikkert nok følge konsekvensen af. Regn følger ledning og efter en tid så er posen stort set fuld af vand. Jeg har set det flere gange med 230 v forlænger stik / samlinger i haven. 

Den hænger ikke nedad, men ligger henad jorden, da robotklipperen ikke står i opad nogen mur og for ikke at "vælte" i ledningen, er den nedgravet i en kabelkanal. Og det er meget lig det trådstarteren startede med at skrive, at han ville bore et hul ca. 15cm over jorden.


Ændringer i temperatur vil gøre at fugtighed fra luften vil kondensere i posen, så der kan opstå kondensvand i posen, selvom den har åbningen nedad.

Fugtighed er generelt noget skidt for stikforbindelser, da det kan give korrosion og derved dårlig forbindelse. Men det er typisk noget der først viser sig efter lang tid. Man bør afskærme forbindelser for direkte regn og undgå at de ligger på jorden. Har ​man sat en pose om og man ​løbende kontrollerer at der ikke dannes fugtighed på indersiden, ​skal man ikke bekymre sig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis