Skylle vandrør baglæns?

Vi fik for nogle måneder siden skiftet vores fjernvarmeunit. Siden da har trykket i hanen i køkkenet ikke været det samme. Jeg mistænker at der er skidt i rørene som har løsnet sig og har delvist stoppet rørene. Jeg er sikker på det ikke er i armaturet, da jeg har skiftet dette til en anden vask og tjekket.

Jeg tænker en mulig løsning er at skrue armatur af, løsne rørene i den anden ende, inden de går ind i fjernvarmeuniten og så skyde vand igennem "den forkerte vej" og selvfølgelig fange det med en spand.

Er det noget man gør? Findes der en anden ​og nemmere måde? Er det noget man kan gøre selv eller skal man have en prof på?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du da udmærket gøre, tænker bare ikke der komme så meget ud, medmindre der er en forsnævring et sted, som kan holde på en "klump"
Hvilket materiale er rørene lavet af?

For mange år siden havde vi et problem med for lidt flow, efter vandværket have lavet en reparation ude i vejen.

Efter nogen overtalelse, fik jeg vandværket til at skylle mine rør ud baglæns, der kom flere småsten ud, som sikkert sad ved min stophane inde ved huset, som ikke har så stor gennemgang. Da de var ordnet, var problemet løst.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ved ikke hvad rørene er lavet af, jeg ved heller ikke om der sidder noget i rørene, men det er den eneste logiske forklaring jeg kan komme op med når trykket er svagere - kun på det kolde vand - og kun ved køkkenhanen.
Har du andre gode bud på hvad det kunne være?
Det er typisk med rust og kalkskaller som har sat sig et givet sted.
Du får bedre resultat hvis du bruger trykluft, 8-10 bar.
Har for nylig hjulpet naboen med lignende problem, der kom er masse "skidt" ud, da røret fik et "skud" trykluft, mod vandretningen.
GSH god ide! Så skal jeg bare lige skille det ad det rigtige sted :)
Har du husket noget så lav praktisk at rense perlator/luftblander på dine vandhaner? De kan nemt bliver proppet med skidt når der har været lukket for vandet. 
Annonce
Hej Anders,

Hvis du læser hele opslaget, står der at selvsamme vandhane har været installeret et helt andet sted i huset, hvor trykket var som forventet.
Tryktabet - Er det kun det varme vand - eller også det kolde vand ?

Hvis der er det varme vand - så plejer tilstopningen af være lige efter varmegiveren - altså veksleren i dit tilfælde.
@ Thomas_Mygind: Mon ikke du skulle gå til "Loise Nielsen" for nye briller 

Trådstarter skriver højt og tydeligt at det kun er det kolde vand.
Thomas_Mygind skrev den 26-04-2024 07:55:55

Tryktabet - Er det kun det varme vand - eller også det kolde vand ?

Hvis der er det varme vand - så plejer tilstopningen af være lige efter varmegiveren - altså veksleren i dit tilfælde.

Læs trådstarters skriv fra 15:11 igår.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Har faktisk tænk på jeg snart skulle forbi "Loise Nielsen" efter nye briller, for ved +44 er min øjne ikke hvad de har været.

husk at tag de lavt hængende frugter først. Et renset filter vil altid give mere vand end et tilstoppet. om det så er nok til at løse problemet er en anden sag, men det tager max 5min. 
Hvis der er skidt i vandrørerne sidder det med størst sansynlighed lige før Ballofix/kuglehane til vandhanen, så ved at skrue den af kan vandrøret også skylles igennem "den rigtige vej" bare med vand. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis