Udendørs lamper med PIR sensor udfordring

Hej

Næste udfordring i datters række - huset, der bliver ved med at "give".

På hendes skur har de tidligere ejere monteret 2 lamper, der styres af en sensor. Det hele er forbundet til en kontakt. Problemet er bare, at når man tænder for kontakten, så tænder lamperne og lyser konstant. Har prøvet flere indstillinger på sensor.

Jeg har åbnet PIR sensoren (fra Harald Nyborg) og kan ikke forstå at den overhovedet har kunnet virke (hvis den da her det), for der er kun 2 ledninger ind i sensor og tændledning er slet ikke forbundet, som den efter min opfattelse burde være til lamperne (se billede).

På indgangsledningerne kan jeg måle ca. 60 Volt mellem N og L, hvor det vel burde være 230 Volt. Tager jeg ledningerne fra sensor, måler jeg 220 Volt på dem. Hvor jeg så underligt nok kan måle 228 Volt ved kontakten, der sidder ca. 3 meter fra sensor. Har en ide om, at sensor er defekt, når der kun er 60 Volt over N og L indgang, og det så også er forklaringen på at lamperne lyser hele tiden.

Men gåden er, hvordan dælen kan det virker uden ledning på tændklemmen. Kan desværre ikke følge ledningerne mellem kontakt > sensor > lamper, da de sidder inde i væggen.

Kan sensor virker med den viste ledningsforbindelse (jeg tænker Nej) ?


Hej Næste udfordring i datters række - huset, der... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
henrikh29 skrev den 25-04-2024 22:26:52

Her er billeder af forbindelser til de 2 lamper. De giver ikke rigtig noget svar. Men det er desværre ikke til at se kablingen, da den ligger inde i væggen.

Ender nok med, at installationen skal laves om (eller laves en ny "ved siden af" den gamle).

Du finder hvor det hele bliver forsynet fra. Så piller du den gamle installation ned og laver en ny, med mulighed for at bruge afbryderen til at tænde lyset konstant med.


fase
S. Fabrin skrev den 26-04-2024 07:02:10

henrikh29 skrev den 25-04-2024 22:26:52

Her er billeder af forbindelser til de 2 lamper. De giver ikke rigtig noget svar. Men det er desværre ikke til at se kablingen, da den ligger inde i væggen.

Ender nok med, at installationen skal laves om (eller laves en ny "ved siden af" den gamle).

Du finder hvor det hele bliver forsynet fra. Så piller du den gamle installation ned og laver en ny, med mulighed for at bruge afbryderen til at tænde lyset konstant med.

 Jeps. Det er jeg med på. Kontakten, det forsynes med leder fra har sort ledning. Der er ingen sort ledning i hverken sensor eller lamper. Så der må også være en dåse / samling gemt bag væggen. 


Tror ikke jeg kan trække noget “gennem” den gamle installation, så det bliver nok en ny synlig installation på væggen inde i skuret.

Der undrer mig bare, at det er lavet, som der er. Det må da have virket, da de lavede det. 
Du behøver ikke undre dig. Det har aldrig virket, som det er forbundet. Jeg er mere bekymret for den eventuelle skjulte samling. Det betyder, at du skal søge længere væk for at finde tilgangen. 

fase
S. Fabrin skrev den 26-04-2024 07:15:28

Du behøver ikke undre dig. Det har aldrig virket, som det er forbundet. Jeg er mere bekymret for den eventuelle skjulte samling. Det betyder, at du skal søge længere væk for at finde tilgangen. 

 Tilgangen er fra den kontakt, der tænder lyset. Dvs en tændledning. Og så må lamperne få nul et andet sted fra. Men hvis sensor sidder i serie ( da den skal være forbundet, for at få lys i lamperne) kan det måske være koblet på en måde, der ikke lige er til at gennemskue. Når man ikke kan se ledningerne. 

Det er helt normalt ikke at kunne følge kabler, så der må findes en samledåse, lampested eller ved afbryder hvor det kommer fra. Når man har de nærmeste adskilt, kan man ofte på antallet af ledere gisne om at det er der samlingen er. Det må så skilles lidt ad for at konstatere hvad der hører sammen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis