Atenne udtag og trække kabler i murstensvæg

Hej alle

Jeg håber, at I kan gør mig klogere på følgende. Kort om baggrunden, så er vi beboende i en ældre københavner lejlighed og jeg er pt. ved at fræse stikkontakter ind i væggen (en elektriker vil samle selve de nye kontakter). Ikke det mest komplicerede arbejde, men jeg har alligevel tre punkter.

1. Antenneudtag. I det gamle antenneudtag på væggen har jeg tilslutning til både radio og tv. Det fylder svarende til et FUGA 1,5 modul. Imidlertid bruger jeg ikke radio, reelt heller ikke tv - men det kan da blive aktuelt engang. Så jeg ville høre om der er nogle antenne udtag på markedet (gerne LK kompatibelt), som kan fås i enkelt modul? Jeg er faldet over denne her, men aner ikke om det passer til LK og vil virke https://www.avxperten.dk/antenne-slutdaase/antenneudtag-tv-han-stik-hvid-legrand.asp

2. Dataudtag: Som i tilfældet med antenneudtaget har det eksisterende udtag to udgange. I praksis har jeg kun haft ét i brug, som min router har været forbundet til. Er det muligt at nøjes med en enkelt udgang?
Findes der en stikkontakt, som magter både at håndtere data og antenne i samme?

3. Kabler trukket i murvæg. Jeg har lavet rillen i mursten (hammer og mejsel, puha). Men hvordan fæstner jeg kablet fast til murstenen. Tidligere i en trævæg har jeg brugt kabelsøm, men de vil jo næppe kunne fæstne sig i mursten. Så hvad gør man i denne sammenhæng?

Jeg håber, I kan gøre mig klogere. Mange tak :-)


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
1. 
Når man ser video fra reklame på dit link så passer deres 1,5 modul i lk dåse så mon ikke også den 1 modul passer. 
2.  
LK har modul som indeholder både tv. radio antenne som du har nu og plads til dataudtag. Det er 2 modul og skal placeres vandret. Det er da den pæneste løsning. 
Vær opmærksom på at den jeg har LINK til er en slutdåse, så antenne ledning kan ikke sløjfes videre til næste udtag. 
3
Kabler behøver ingen fastgørelse andet end den mørtel de mures ind med. Men det skal  fastholdes sporadisk så du kan komme til at mure det fast uden at det skubber den våde mørtel ud. Du bruger almindelige søm skråt som bankes skråt ind i fuger eller skruer, på sådan en måde at netop sømhovede eller sømmet der bøjer fastholder kablet.  



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis