Asbestplader i institution?

Hej,

Jeg kan se at der er mange eksperter samlet herinde, så vil høre om jeg kan låne jeres vurdering omkring nogle tagplader i min datters institution.

Det er et fritidshjem (tror det er fra starten af 70erne) hvor der under tagudhænget ud mod legepladsen er nogle plader som jeg synes ligner gamle eternit plader. Men jeg er ikke sikker. Jeg er selvfølgelig bekymret om de kan indeholde asbest og om der kan være problemer i at børnene opholder sig på legepladsen. Jeg er især bekymret for et enkelt sted hvor der er skåret hul i pladen for at gennemføre et nedløbsrør. Hvis det er asbest så tænker jeg ikke det er det smarteste? Eller hvad? Det er jo nok noget der er lavet for mange år siden tænker jeg.

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal henvende mig eller om jeg ser spøgelser her. Hvad tænker I?

Vh
Carsten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden 
Ja det ligner rigtig meget plader ​med asbest, vil du være helt sikker, så tag en prøve og få testet..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar. Nu er det jo i et fritidshjem, så har ikke så nemt ved at få lavet en test. Jeg ved heller ikke hvor farligt det er? De hænger udendørs og der er ikke nogen der er i kontakt med dem. Men kan asbestfibre frigives fra fx den ​gennemboring som har ødelagt pladen?
Asbestfibrene blev frigivet da hullet blev lavet. Hvis hullet bliver gjort større, kan der være en change for frigjorte asbestfibre. For at pådrage sig sygdomme (asbestose) forårsaget af asbestfibre, skal man have været udsat for asbestfibre i længere tid ved f.eks. at have arbejdet med asbestholdigt materiale. 
Du kan tage en prøve ved at brække et stykke af pladen omkring nedløbsrøret og få den undersøgt for asbest. 
Du skal dog iføre dig værnemidler som anbefalet til fjernelse af asbest.

fase
Det viste hul udgør ikke nogen umiddelbar risiko, særligt ikke udendørs.
Det er fint at påpege det til bestyrelsen, så det kan tages med i en fremtidig betragtning ang. kommende arbejder på bygningen.

Elektronikteknikeren
Du spørger: "om jeg ser spøgelser her". Ja det gør du i høj grad. 
Siden 70 rne  hvor det blev monteret er jorden under sikkert udskiftet, gravet og fræset så mange, Fliser er vasket af regn mange gange, så der er absolut ingen chancer for at finde asbest under det hul. 
Der er 100 tusindvis af asbest plader på huse, og vi har jo slet ikke fået me`n af det alle sammen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis