Jeg har købt mig en plugin-hybrid bil og har indtil nu ladet den lidt med mormor-laderen gennem en normal 230 v stikkontakt og ellers mest kørt på benzin. Men målet er at lade fast hver dag og kører frem og tilbage på job på hybridbatteriet. Jeg kan læse på nettet, at for at sikkerheden er i orden ift. opladning, bør man få lavet et sikkert og ubrudt kredsløb, der løber direkte fra eltavlen til ladepunkt. Dvs. fra hus til carport, hvilket vil kræve 30 m kabel, lidt gravearbejde og etablering af adgang gennem ydermuren til eltavlen. Jeg ønsker samtidig, at kredsløbet bliver fremtidssikret, så jeg også kan lade en ren elbil på det senere hen.
Jeg vil lave så meget selv, som jeg må og få en autoriseret elektriker til at slutte det hele til. I første omgang har fået hjælp af en ven, der er elektriker og selv elbilejer, til at bestille elvarer:
1) 30 meter 5G6 mm2 Installationskabel
2) Kombirelæ IC60 4P 16A 300MA C 6KA 1 KL A
3) Wallbox Pulsar Plus ladeboks, der kan lade med 7,4/11/22 kWh og som har integreret DC beskyttelse og er justérbar fra 6 til 32 A.
Jeg har nu modtaget varerne og er egentlig klar til at gå i gang med at trække kabel.
Men jeg er blevet i tvivl om relæet på 16A er det rigtige. Min elektrikerven anvender selv samme relæ hos ham selv. Men på nettet kan jeg læse mig til at der oftest anvendes et 20A kombirelæ i denne sammenhæng.
Er der mon nogen herinde, der kan gøre mig klogere? Kan jeg bruge mit indkøbte 16A kombirelæ eller er det strengt nødvendigt, at det er et 20A relæ?
På forhånd tak