Smøring af dørhængsel uden at fjerne døren

har en dør som jeg aldrig har smurt fordi jeg ikke ved hvor smøringen skal lægges. det er noget underligt beslag vedlagt i det her billede. Døren hyler vanvittigt meget efterhånden.

jeg er bange for at skruerne til at holde beslaget fast på karmen ikke vil bide fast hvis jeg afmonterer døren, så hvordan kan jeg smøre uden at gøre det.

der er 2 skruer vertikalt som går ind på hver sin side. kan jeg afmontere dem så døren alligevel kan fjernes ? jeg er i tvivl om det kun er justeringsskruer eller hvad det er. tak.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at smøre hvert hængsel oppefra med et stykke køkkenrulle under til at fange evt. overskud?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Skruerne i selve dørpladen er ikke justerskruer, så du kan roligt skrue dem 3-4 mm. ud. Så kan låsepladen gå fri af hængselpladen der går ind i døren. Det samme ved det andet hængsel. Det er meget nemmere at gøre hvis du har en hjælper.

Søren O
Kom lidt symaskine-/syrefri olie ved pilen, og hold som anvist lidt køkkenrulle under til at opfange det overskyende.

fase
Søren O skrev den 21-04-2024 21:07:36

Skruerne i selve dørpladen er ikke justerskruer, så du kan roligt skrue dem 3-4 mm. ud. Så kan låsepladen gå fri af hængselpladen der går ind i døren. Det samme ved det andet hængsel. Det er meget nemmere at gøre hvis du har en hjælper.

 kan du markere med farver eller pile ? forstod ikke 100 %.

S. Fabrin skrev den 21-04-2024 21:43:34

Kom lidt symaskine-/syrefri olie ved pilen, og hold som anvist lidt køkkenrulle under til at opfange det overskyende.

 lithiumfedt på spray ? det er det eneste jeg har nede i kælderen. så har jeg også noget lejefedt til cykler som kan pensles på.


jeg ser det her som en mellemløsning som ikke smører det helt. 
Annonce
JohnLarsen skrev den 21-04-2024 21:00:30

Har du prøvet at smøre hvert hængsel oppefra med et stykke køkkenrulle under til at fange evt. overskud?

 den bevægelige del er skjult så det vil være en mellemløsning. Noget skal afmonteres for at smøre det helt.

Den hurtige hingst skrev den 21-04-2024 22:09:15

S. Fabrin skrev den 21-04-2024 21:43:34

Kom lidt symaskine-/syrefri olie ved pilen, og hold som anvist lidt køkkenrulle under til at opfange det overskyende.

 lithiumfedt på spray ? det er det eneste jeg har nede i kælderen. så har jeg også noget lejefedt til cykler som kan pensles på.


jeg ser det her som en mellemløsning som ikke smører det helt. 

Nix, ikke komme fedt i, det vil blokere tyndtflydende olie i at komme ordentlig ind.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Fedt kan ikke bruges det trænger ikke ned i hængsel. Du har hørt på den dør i længere tid, så det går nok at vente til du kan købe noget tynd olie. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
På dit første billede er det de 2 skruer til venstre der skal løsnes. Så kan du tage døren af.

Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis