Syrebehandling af betongulv

Hej

Jeg er i gang med at renovere en lade. Der er betongulv med varme. Jeg har kigget meget på syrebehandling som ser ud til at være en meget anvendt løsning - især i USA - men jeg kan ikke finde meget om emnet i Danmark og har ikke været i stand til at finde produkterne i Danmark. Gulvet er støbt af et par omgange så det er ikke den samme beton der er brugt og der er lavet nogle lapninger hist og her.

Er der nogen der har kigget på løsningen herhjemme? Jeg vil meget gerne høre råd om produkter, processen, og erfaringer generelt.

På forhånd tak,
Peter

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man skal bruge store mængder af syre og det er ikke EHS supergodt.

Bedre at bruge en diamant-kop til at fjerne overskydende beton.
Hej Thomas

Tak for dit input! Det lader til at det er meget brugt i andre lande og jeg går ikke ud fra at alle amerikanere og englændere render rundt på et evigt syretrip 😅 Kender du nogen der har prøvet at arbejde med det? Det virker som en både fed og billig løsning.

Med venlig hilsen
Petet
Jeg kender desværre ikke nogen som har arbejdet med det håndværksmæssigt.
Er selv kemiingeniør og har prøvet en del - men ved ikke hvad det kræver i praksis. Ville måske starte med at lave et forsøg med noget fortyndet saltsyre 1+10 og se hvordan det bruser op på gulvet med CO2.
Thomas_Mygind skrev den 23-04-2024 20:17:22

Jeg kender desværre ikke nogen som har arbejdet med det håndværksmæssigt.
Er selv kemiingeniør og har prøvet en del - men ved ikke hvad det kræver i praksis. Ville måske starte med at lave et forsøg med noget fortyndet saltsyre 1+10 og se hvordan det bruser op på gulvet med CO2.
Samme her - du har sikkert søgt google tynd, ellers er der en sammenligning på youtube her.
LINK​​​

 


 

Syre virker på kalk, men ikke på beton. Så det kan bero på en oversættelses fejl. 
Men det er da nemt at købe 1 l saltsyre og så prøve på et lille område hvor der er god udluftning
Du skal være opmærksom at man ikke må bruge saltsyre inden dørs. Dampene angriber alle mataller. Det drejer sig om dørhåndtag, vindues beslag og alle elektriske dele. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
CaCO3 er klak - som er en del af cement, som er en del af beton...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis