Funktion?

Jeg har denne slange til at hænge fra min varmtvandsbeholder, som ikke slutter til noget. Undrede mig en smule dengang vi flyttede ind, men tænkte derefter ikke videre over det. Nu har jeg opdaget en lille smule vand på gulvet, som jeg ikke ved hvor kommer fra, men når jeg rører i enden af slangen, kan jeg mærke den er lidt våd, så mistænker at det kommer fra den. Nogle der ved hvad den slange evt er til for, og hvad dens funktion er? ​
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal dryppesom et tegn på at sikkerhedsventilen virker. som sagt det er en sikkerhedsventil fordi vandet udvider sig i beholderen når det opvarmes, stil evt. en skål under for at opsamle drypperiet


 

Bjarne Jensen skrev den 20-04-2024 11:45:48

Det skal dryppesom et tegn på at sikkerhedsventilen virker. som sagt det er en sikkerhedsventil fordi vandet udvider sig i beholderen når det opvarmes, stil evt. en skål under for at opsamle drypperiet

 Okay, så det er helt normalt at den bare skal hænge løs? Synes bare det er underligt at jeg ikke rigtig har oplevet vand derinde fra før, og så her til morgen var der trukket en lille smule ud under døren. På ingen måde meget vand, men kunne efterfølgende mærke at gulvet derinde var lidt vådt hist og pist, men går jeg ud fra kommer fra den? 

Hvis du ikke skal bruge det grå plastrør til andet som f.eks. afløb fra vaskemaskine, kan du stikke slangen ned i røret. Så løber vandet ikke ud på gulvet.

fase
S. Fabrin skrev den 20-04-2024 12:59:36

Hvis du ikke skal bruge det grå plastrør til andet som f.eks. afløb fra vaskemaskine, kan du stikke slangen ned i røret. Så løber vandet ikke ud på gulvet.

 Ah, det havde jeg da egentlig slet ikke tænkt over. Kunne da godt være at jeg skulle give det et forsøg 🙂

Det er faktisk ikke lovlig at have en slange på det sted. Oppe ved sikkerheds ventil er det 3/4" men slangen er meget mindre 3/8" så evt. overtryk ved fejl kan ikke passere så hurtig som det skal. 
Du bør tage måde slangen og den stump 1/2" rør væk og så forlænge det grå afløbs rør helt op under sikkerhedsventilen.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 21-04-2024 00:00:29

Det er faktisk ikke lovlig at have en slange på det sted. Oppe ved sikkerheds ventil er det 3/4" men slangen er meget mindre 3/8" så evt. overtryk ved fejl kan ikke passere så hurtig som det skal.
Du bør tage måde slangen og den stump 1/2" rør væk og så forlænge det grå afløbs rør helt op under sikkerhedsventilen.  

 Okay, det var jeg slet ikke klar over. Det har været sådan siden at vi flyttede ind for små 3 år siden undrer mig at dette ikke er blevet set/nævnt i tilstandsrapporten så? 

ev elmand skrev den 21-04-2024 00:00:29

Det er faktisk ikke lovlig at have en slange på det sted. Oppe ved sikkerheds ventil er det 3/4" men slangen er meget mindre 3/8" så evt. overtryk ved fejl kan ikke passere så hurtig som det skal.
Du bør tage måde slangen og den stump 1/2" rør væk og så forlænge det grå afløbs rør helt op under sikkerhedsventilen.  

 Okay, det var jeg slet ikke klar over. Det har været sådan siden at vi flyttede ind for små 3 år siden undrer mig at dette ikke er blevet set/nævnt i tilstandsrapporten så? 

Der er tilstands rapport og el rapport men der er ikke VVS rapport krav ved salg af boliger. Men det er nu så nemt at lave så det bør man ikke lave meget ballade ud fa. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis