Hvor meget effekt kan overføres via PEX gulvarmeslanger ved bestemt temperaturforskel?

Jeg googler, men kan ikke finde! Måske andre kan hjælpe!
Jeg er interesseret i at vide, hvor meget effekt jeg kan overføre via PEX gulvarmeslanger ved en bestemt længde og en bestemt temperaturforskel på indvendigt og udvendigt medie. Så en værdi [P/(m*K)]. Jeg finder ikke noget i de datablade, jeg kan google mig til. Sikkert fordi det nok er nogenlunde samme værdi, uanset fabrikat. Men hvis der skulle være nogen her, der ligger inde med viden og ca. værdier for bestemte rørdimensioner, så vil jeg meget gerne vide det, så jeg kan regner lidt på en ide. Oftest anvendes de jo med vand indvendig og beton eller varmefordelingsplader udvendig. Til mit mulige projekt vil der være vand på begge sider. Men det gør nok bare at effektoverførslen bliver mindst lige så god.
Ideen går på at lagre varme i palletanke, hvor palletanke ikke er under tryk. Varmeoverførsel via en spiral af PEX rør i palletank. Men først vil jeg gerne lige regne på om det giver mening. Hvis nogen har praktisk erfaring med lignende, så er input også meget velkommen.
På forhånd tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Principielt er det som at regne isolering. Her ønsker man dog den laveste mulige U-værdi. Derfor vil du få bedre overførsel med kobberrør end med PEX.

Hvis du kender PEX lambda-værdi, kan du ud fra slanges tykkelse udregne U-værdien. Tyndere slange giver højere U-værdi (altså bedre).

Når du kender slanges U-værdi, areal pr. meter og temperaturforskel, kan du udregne hvor mange watt der vil løbe ud igennem slangen pr. meter.

Du skal nok regne med at forskellige PEX-slanger har den samme lambda-værdi. Så det vil være dimensionerne der har størst betydning. Tyndt materiale vil give højere U-værdi (halv tykkelse, dobbelt U-værdi) Større diameter vil give større areal (dobbelt diameter, dobbelt watt)


Har tidligere prøvet at regne på en trykløs 150 m3 tank gravet ned i haven som kunne bruges som årslager af varme til huset derhjemme - så jeg har leget lidt med tankerne.

Du kan ikke bruge palletanke som tryktanke - kræfterne er alt for store og palletankene vil revne et eller andet sted allerede ved måske 0.1-0.5 bar. Det er nemmere at lægge f.eks. 100 meter ø22 PEX slange ned i en palletank fyldt med vand - og så kun have tryk i slangerne. Overførslen af varme igennem PE-material er måske 0.5 W/(m*K) - så hvis deltaT=2 grader kan du overføre ca. 30 W/meter slange (2 mm tyk slangemateriale) ==> 100 *30 = 3000 W.

Du kan også ligge en PEX-slange nr. 2 ned i palletanken - som du høster varme fra.


Bemærk at den termiske ledningsevne er omkring 400 W/mK for kobber, så det vil være meget bedre hvis det er vand til vand varmeoverførsel. Man vil aldrig bruge pex rør i en varmtvandsbeholder. Der vil man altid bruge metal. Omvendt er den termiske modstand i beton så stor at det vil være spild at bruge kobberrør til gulvvarme.
Tak for alle svar! Nu faldt jeg over en billig brugt akumuleringstank på 1000l. Så det bliver den løsning i stedet for.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis