spoler i svejser

Hej 
Er der nogen der ved hvordan man måler om de 3 spoler i en svejser er ok det er en Automig 180 xe 400v 3 faser har skiftet 4 diode de er ikke helt som de andre måske derfor men vil gerne være sikker før jeg skifter alle 12 stk diode så vil være sikker på spolerene virker  
mvh jan 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv først at tjek om alle 3 faser er tilsluttet, men ellers så mål udgangsspændingen på spolerne, så skulle de jo gerne ligge rimelig ens.
Hvis du måler med multimetret sat til vekselstrøm, så prøv at mål mellem stelklemmen og svejse tråd, ​så skulle den helst ikke vise andet end nogle få volt..
Kik også efter om nogle at forbindelserne til dioderne er brændt helt over (de små messing forbindelser)

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er ikke helt med på hvad du vil måle. Spoler og dioder er to forskellige ting. Du kan ikke måle på en spole om en diode er i orden. Hvis det er transformator du kalder spole, er det samme problematik, du kan ikke måle på en transformer om dioderne er i orden. Dioderne har næppe brændt spolerne/transformeren af, medmindre du har vendt nogle ​forkert.

Transformeren har til opgave at sænke spændingen og øge strømmen. Så der er nok strøm til at svejse. Dioderne er til for at lave vekselspænding om til jævnspænding, så det ikke sprætter så meget, når du svejser.



Hej
Det er transformerne der er 3 stk det var bare om der kunne være fejl på dem har skiftet 3 dioder plus relæ så jeg var sikker på der var 3 faser men skulle nok have skiftet alle 12 dioder de fire jeg skiftet er ikke hel ens den svejser men ikke helt Ok mangler noget power den ligger en orm ovenpå 
Det er typisk hvis der mangler en fase, men det må du jo måle. 
Spændingen kommer i mange tråde fra den 3 fasede transformator. De går så op i omskifteren hvor du indstiller svejse strømmen. Ved diode blokken kan du så måle vekselspændingen på de 3 ledninger der kommer der.
Her skal spænding være ens, og lav hvis du har indstillet på lav svejsestrøm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Normalt vil det også stinke fælt hvis en spole skulle være brændt.
Bare dioderne er kraftige nok (volt og ampere), og passer til at presse i kølepladen betyder det ikke noget, men husk der er to typer i diodebroen, en med minus i huset(ofte med sort tekst) , og en med plus i huset (ofte med rød tekst)

Når du presser de nye dioder i kølepladen, så brug et af de ubrugte huller.
Presser man dioden i hvor den gamle sad, bliver kølingen ofte forringet, og dioden brænder hurtigere af igen.

Det sidste billede viser forskellen på den type der sidder i moderne svejsere, og så nogle fra en ældgammel Esab.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Igen  
Er der nogen der ved hvor jeg kan finde et diagram på den Automig 180 xe Relæet er ok og den har ikke lugte brændt og har skifte 2 stk minus og 2 plus dioder og de sidder fint men det er som om den ikke svejser ordenligt brænder ikke hård nok hvis der mangler en forbindelse i omskifteren ville det være dejligt med et diagram men må prøve at kikke igen 
Tak for hjælpen alle sammen 
mvh jan 
Og de minus og plus dioder hvor kan man købe dem henne de røde og sorte syntes de er svære at finde det er sådan nogen der sidder der  E1220 og E1120
superspon skrev den 18-04-2024 22:00:38

Og de minus og plus dioder hvor kan man købe dem henne de røde og sorte syntes de er svære at finde det er sådan nogen der sidder der  E1220 og E1120

 Ebay tyskland eks..

Samme sælger har begge typer
LInk​​​
Link​​​

Eller her i Danmark, men det kan ikke betale sig, en ny ensretterbro koster ​ 865 kr ​Link​​​
Link​​​
Link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
superspon skrev den 18-04-2024 21:59:53

Hej Igen  
Er der nogen der ved hvor jeg kan finde et diagram på den Automig 180 xe Relæet er ok og den har ikke lugte brændt og har skifte 2 stk minus og 2 plus dioder og de sidder fint men det er som om den ikke svejser ordenligt brænder ikke hård nok hvis der mangler en forbindelse i omskifteren ville det være dejligt med et diagram men må prøve at kikke igen
Tak for hjælpen alle sammen
mvh jan 

Find den store kontaktor, og mål om alle 3 faser er der, når den er trukken

Kontaktoren ligner sikkert denne her.


 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis