Stopventil / nilhane til køkkenarmatur i stykker - hvordan lukker jeg for vandet?

Hej 

Jeg skulle slukke for det varme vand til mit køkkenarmatur på vandtilførslen under vasken, men da jeg drejede på ventilen knækkede den af og den ser sådan her ud - se vedhæftede billeder.

Kan man købe et nyt "håndtag" og klikke på, eller noget andet værktøj der kan tage fat om ventilen og åbne og lukke den? Eller skal jeg have en VVSer til at skifte hele stopventilen? 

Og er der risiko for at der kommer vand ud af ventilen, nu når "håndtaget" er knækket af?

Tak

mvh
Martin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lukke ventilen ved at bruge en svensknøgle til at lukke med. Der kommer ikke vand ud af hanen, selvom håndtaget er knækket af.

fase
Det ser ikke ud til drejegrebet kan skiftes (nogle gange er grebet skruet på med en skure og greb kan så købes i løssalg). Men udover en svensknøgle kan du købe en lille fastnøgle/gaffelnøgle der passer i bredden på de flade sider hvor grebet ellers ville side som du så kan hænge i en ille snor ved ventilen så den altid kan bruges der.

eksempelvis:

https://www.harald-nyborg.dk/mitsutomo-stjernegaffelnoegle-7-mm

Love er minimumsiveauet
Når du bruger en svensknøgle - så bevæg  ventil lidt frem og tilbage uden at overdreje/volde ventilen - det kan være at der sidder noget kalk i - så forsigtig frem og tilbage.
Tak for jeres svar og input alle sammen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis