VVS'er har lavet afløb i bad uden vandlås?

Jeg har haft prof. VVS'er til at totalrenovere mit badeværelse, helt fra bunden - bræk gulv op, nyt betongulv, gulvvarme osv.

Vi er imidlertid blevet ret uenige fordi han synes han skulle overfakturere med 10%, så jeg har selv lavet resten efter gulvet er støbt.

Nu er jeg næsten helt i mål, og var ved at kigge på at fuge fliserne ved afløbet i bruseniche. Her opdager jeg at min indkøbte unidrain vandlås er alt for høj til afløbet. Jeg googler og finder ud af, at det afløb VVS'er har sat i, er et såkaldt lavt afløbshus hvor der iflg. Unidrain ikke er mulighed for vandlås, samt at det kun må bruges som sekundært gulvafløb.

Hvad betyder det? Jeg har ikke noget andet afløb i badeværelset end ved bruseren, afløb fra bruseniche samt afløb fra vask er samlet nede i det støbte gulv. Så jeg er jo bange for at brusenichen så går som primært gulvafløb og min installation derfor er ulovlig?

Og hvad med vandlåsen, kan man undvære den? Jeg synes ikke umiddelbart det lugter fra afløbet, kan der være en skjult vandlås henne ved samlingen mellem bruseniche afløb og håndvask afløb?

Jeg har haft prof. VVS'er til at totalrenovere mit... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne det være koblet sammen med unidrain vandlåsen i det andet rum. Det er vist ikke helt efter reglerne, men det ville jeg nok betegne som en lille detalje.

Jeg kan dog ikke tro det er lovligt at montere vandlås uden rensemulighed, så skulle det være tilfældet ville jeg koble en sagkyndig på.

Bare kald mig BBB 
De to badeværelser er i hver sin ende af huset, så de kan ikke på nogen måde være koblet sammen. 

Forstår stadig ikke hvor lugten bliver af. Tager jeg hætten af faldstamme til cisterne som står lige ved siden af, så lugter der kraftigt.
det tyder jo meget på at der er en p-vandlås , 
prøv at stikke noget ned i afløbet og se om det bliver vådt , står der vand i bunden er det sikkert vandlåsen
Du kan teste om der er vandlås ved at lytte ned i afløbet og så få en til ar trække i toilettet.
Hvis der ikke er vandlås, vil du normalt meget tydeligt kunne høre der bliver trukket.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis