Stikledningssikring springer igen og igen

Hej allesammen.
Kloge hoveder søges.
Min stikledningssikring (32A) er sprunget 2 gange på 14 dage, og kan ikke hitte ud af hvorfor. Det er L3.
Der er kun kogeplader, ovn, ventilation, vaskemaskine og fjernvarme på den leder, og der har ikke været andet end ventilation og fjernvarme der har kørt når den er sprunget.

Er der nogen bud, hvad der kan få sådan en krabat til at springe?

Det bliver selvfølgelig en elinstallatør der gør det - men dem jeg har talt med ind til videre siger - “det satme underligt” :-)

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Hej allesammen. Kloge hoveder søges. Min... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld men jeg kan ikke lige se hvordan en transientbeskyttelse har til opgave t springe en sikring.... dens opgave er jo  at "æde" de evt transienter (meget høj spænding ganske kortvarigt) der kan komme ind i imstalltionen fra f.eks et lynnedslag i naboområdet disse transienter kan vandre gennem jorden i op til 2 km. Selve transientbeskyttelsen beskytter ikke mod lynnedslag i selv installtionen. Men eftersom at den jo sidder parralelt med indgangen til rcd (hpfi) med 1 leder så kan jeg ikke lige se hvordan den er i stand til at springe den sikring der sidder foran... hvis der opstår en fejl på denne er dem blot virknimgsløs... den forårsager ikke fejl....
Kan så ik lige se at den kan fejle på amdre måder end blot at være "ude af drift' eller lave en fase fase kortslutning.den sender jo ikke noget ud.
En alm Schneider er gdt+mov kan jeg se
https://www.se.com/dk/da/product/A9L15688/oversp%C3%A6ndingsafleder-transientbeskyttelse-ipf-40ka-340v-3pn-til-boligtavler-montage-i-tavlen-og-udskiftes-ved-r%C3%B8d-indikation/?range=7562-acti9-ipf-spd-transientbeskyttelse&parent-subcategory-id=1615&selectedNodeId=12367688333">https://www.se.com/dk/da/product/A9L15688/oversp%C3%A6ndingsafleder-transientbeskyttelse-ipf-40ka-340v-3pn-til-boligtavler-montage-i-tavlen-og-udskiftes-ved-r%C3%B8d-indikation/?range=7562-acti9-ipf-spd-transientbeskyttelse&parent-subcategory-id=1615&selectedNodeId=12367688333

Gdt: https://www.globalspec.com/learnmore/electrical_electronic_components/surge_suppressors/gas_tube_arresters_gta
Annonce
S. Fabrin skrev den 12-04-2024 10:13:30

Der kunne være en fejl på selve transient beskyttelsen, så den får stikledningssikringen til at gå.

 Nu har min egen elektriker været her. Vi har byttet transientbeskyttelsen rundt, og L3 springer med det samme.

Han satte en megger på stikledningen og fandt en modstand på L3 på 11,4 mOhm som svinger mellem 9 og 12 på 5 målinger.

På L2 var modstanden 193mOhm

Vi tænker vi har fundet synderen i stikledningen. Selvom forsikringsselskabets elektriker ikke mente den var gal

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Du skriver, at elektrikeren har målt modstanden til 11,4 mOhm mener du milliohm eller MegaOhm. 
Søgte elektrikeren ikke videre ved f.eks. at koble HPFI relæet fra?

fase
S. Fabrin skrev den 12-04-2024 16:16:06

Du skriver, at elektrikeren har målt modstanden til 11,4 mOhm mener du milliohm eller MegaOhm.
Søgte elektrikeren ikke videre ved f.eks. at koble HPFI relæet fra?

 Jeg tænker det må være MegaOhm


han testede stikledningen ved at koble måleren fra og måle kun på den.

Tænker du om han testede hovedkablet?

går det galt, så henter jeg manualen :-)
En Megger måler modstand med en høj spænding fx 1000 volt. Det er et apparat der bruges til at måle om isolation er i orden. 

At Megger en transientbeskyttelse giver for mig ingen mening. Varistor eller gnistgab vil lede og man vil måle en lille modstand. Det kan fortælle om komponenten virker, men ikke om den er årsag til kortslutning.

Nu er det andenhånds oplysninger vi får, så jeg vil ikke sige noget negativt om elektrikeren. Måske har han målt med lavere spænding, end tærskel spændingen for trasientbeskyttelsen.

For en ordens skyld. Mega er med stort M og mili med lille m.Hvis de værdier der er opgivet er i Mohm, ser alt fint ud.

Hvis dit HOFI relæ er under 2 år, er der vel stadig garanti, så det må din egen installatør fikse.

Steppermotor.fr har en rig produktlinje, og hver motor har sine egne unikke fordele og egenskaber, som kan opfylde behovene hos forskellige kunder og forskellige applikationer.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis