Bevægelsessensor og afbryder

Hej,

Jeg bøvler lidt med en bevægelsessensor og afbryder udendørs. Jeg har for nylig købt et ældre hus hvor der i carporten er en bevægelsesensor med afbryder. Da  lyset tændte og slukkede lidt tilfældigt tænkte jeg at det var sensoren, der var i stykker – derfor har jeg købt en ny. Noget tyder dog på, at det ikke var sensoren, der var problemet.
Når jeg tænder på afbryderen lyder der et klik fra sensoren og lyset tænder, det slukker aldrig igen. Når afbryderen er slukket, tænder lyset aldrig.

Jeg har forsøgt at tegne et diagram over installationen.

Afbryderen er med korrespondance og sløjfeklemme (hvad jeg kan læse mig til). Tændledningen er sat til sløjfeklemmen.

På forhånd mange tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er sensoren monteret rigtigt? Altså er nul, fase og tændledning sat de rigtige steder.

Afbryderen ser ud til at fungere. Med den opkobling du har, skal lyset lyse hele tiden hvis afbryderen er tændt og det skal køre på automatik hvis den er afbrudt. Da automatikken ikke virker at det nok føleren du skal kigge på.
Det lyder også forkert at sensoren klikker afhængig af afbryderen.

Så hvis din tegning er rigtigt tyder det på, at sensoren ikke er tilsluttet rigtigt.
Du starter med at tage den sorte ledning af i samlemuffe ( tændledning fra afbryder) 
Så har du kun sensor som kan tænde.
Du skruer lys indstilling helt om på sol. og tid helt på minimum. Så kan du "gå teste" den selv om det er lyst og den slukker hurtig igen. 
Virker det så kan igen samle tændledning fra afbryder i samlemuffe, og se hvordan det nu virker. 
Metoden er for at nøjes med 1 problem ad gangen og på den måde ikke have 10 kombinations muligheder. for fejl. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres svar og god idé med fejlsøgningen. Mit udgangspunkt var nok at der være galt med selve installationen (da jeg ikke har noget idé om hvad en sløjfeklemme kan?), men det viste sig at være mig der havde dummet mig i mørket en sen aften efter putningen…
En meget mørk brun ledning var blevet sort og en rød var blevet brun🤦‍♂️

Note til mig selv: kig på det i dagstimerne😉
Ok men det skal jo også samles korrekt med kabel ind i dåsen, fastgøre det hele og låg på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis