Dræbe et bed og et træ

Vi har et større bed med ukrudt, sten og møg. Det vil jeg gerne slå ihjel. Jeg overvejer en omgang round up og så ellers dække det hele til med sort plastik og dernæst lade det være til næste sæson. Vil det virke? Er der enklere metoder? Vi vil ikke grave det op. Det er 30-40 cm dybe rødder fra ukrudt og jeg ejer hverken tiptrailer eller gravko - og har fået en fysisk skavank, der gør at jeg ikke kan grave med min “rigtige” side.

I samme område har jeg skåret en hassel helt ned. Kan man fræse stammen på en sådan, eller er det mere et helt område af rødder der skal fræses væk?

Ps. Tiptrailer er på ønskelisten. Dét er vist enhver haveejers våde drøm
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey

Vent lidt med at sprøjte. round up virker ved at blive trukket fra bladene og ned i planten så det som ikke har spiret frem endnu vil du ikke ramme. Du kan selvfølgelig også sprøjte af flere omgange med en måneds tid imellem.

Hvad skal der i bedet når jorden er renset?

Hassel vil skyde fra basis og måske endda nede fra selve rodklumpen.  Så en god ide at fjerne så meget som muligt. Du behøver ikke få alle rødder op. ​
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 08-04-2024 14:34:48

Hey

Vent lidt med at sprøjte. round up virker ved at blive trukket fra bladene og ned i planten så det som ikke har spiret frem endnu vil du ikke ramme. Du kan selvfølgelig også sprøjte af flere omgange med en måneds tid imellem.

Hvad skal der i bedet når jorden er renset?

Hassel vil skyde fra basis og måske endda nede fra selve rodklumpen.  Så en god ide at fjerne så meget som muligt. Du behøver ikke få alle rødder op.

 Vil have nyt, ukrudtsfrit bed og evt med/uden hassel. Pt er det ukrudt og myggehjem

Jeg vil vove den påstand at det ikke er nødvendigt at sprøjte. Dæk som du skriver med sort plastik og vent et års tid.
De flerårige ting vil gå til (dog er skvalderkål og brændenælder svære at komme til livs) , men frø kan overleve i flere år under jorden, så du slipper ikke for at rense det "nye" bed senere  
Nu er det for sent, men ellers er et godt trik til at dræbe et træ, at "ringe" det.
Du skærer et "bånd" på 3-4 cm bredt ud af barken ind til veddet, hele vejen rundt om stammen 10-20 cm over jorden når væksten starter (forår).
Så vil træet nærmest bløde til døde, da rødderne vil blive ved med at sende saft op, men saften kan ikke komme ud til bladene...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Er der en særlig type plast i anbefaler?
Næ jeg har brugt sorte affaldssække. Du skal bare sikre dig at de ikke blæser væk  
Men jo tykkere plast jo nemmere er det at arbejde med, og der kommer ikke så let huller i det.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Sort plast er vejen frem. Selv med Round-up så tager frø i jorden ikke skade. Jeg ville nok sige mindst 2 år så har skvalderkål heller ikke en chance, hvis der ikke er en enkel stikling der stikker uden for i plænen f,eks, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-04-2024 18:33:42

Sort plast er vejen frem. Selv med Round-up så tager frø i jorden ikke skade. Jeg ville nok sige mindst 2 år så har skvalderkål heller ikke en chance, hvis der ikke er en enkel stikling der stikker uden for i plænen f,eks, 

 Hvordan ville du sikre mod stiklinger?

Kigge efter i kanten, og plukke hver et lille blad som kommer. Er det græsplæne så tåler skvalderkål og senegræs ikke regelmæssig afklipning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis