Ingen varme i gulv.

Jeg har gulvvarme i det meste af huset, men nu er gulvet i køkkenet blevet koldt. På boksen på væggen "kalder" nr. 3 (køkkenet) på varme, men telestaten til nr. 3 åbner ikke, og slangen derfra er kold. Når jeg skruer den pågældende telestat af, kan jeg konstatere at pakdåsen fungerer fint, og efter lidt tid bliver slangen varmere.
Jeg vurderer, at der kan være 2 årsager til at telestaten ikke åbner ventilen.
1) En fejl i "boksen på væggen", som modtager besked fra rumføler, at der skal åbnes for varmen, men så ikke sender beskeden videre til telestaten.
2) En fejl i telestaten, som ikke åbner ventilen.

Kan jeg på nogen måde undersøge, om "boksen på væggen" sender (eller ikke sender) besked til telestaten?
Kan jeg skille telestaten af, for evt at rense den indvendigt, uden at ødelægge den?
Er der andre mulige fejl jeg skal overveje?

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har et måleinstrument, kan du måle, om der kommer spænding til telestaten ved at måle på de to ledninger til telestaten. Hvis der spænding på ledningerne til telestaten, kan du måle modstanden i telestaten. Er modstanden stor, er telestaten sikkert defekt og kan ikke repareres, men skal skiftes.

fase
Lige nu og her kan du tage telestat af som du selv beskriver. Så får du varme. Deen fælle termostat som sidder ved cirkulations pumpe skrues så noget ned, så temperaturen kommer til at passe, selv med fuld åben telestat-ventil.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan jo prøve at lade den bytte plads med en telestat, som du ved virker. Hvis det er sådan rimeligt nemt at bytte ledninger i styringen. 
Så vil det jo afsløres om det er udgangen i styringen eller selve telestaten, det er galt med.
Opdatering...
Jeg blev lige optaget af et andet projekt i et par uger, men nu er telestat-problemet løst. Jeg prøvede nogle af jeres forslag, med at måle spændingen og at bytte om på 2 telestater.
Det var en fejl i telestaten, og efter udskiftning med en ny, fungerer det hele fint igen.
Tak for indput 🙏😊

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis