PEX dimension brugsvand.

Hej orakler,

Jeg skal trække nyt brugsvand til køkken og badeværelse.
Køkkenet ligger mellem hovedhane og badeværelse.
Jeg tænker én fælles 15mm pex fra hovedhane er nok til køkkenvask og opvasker.
Men kan jeg også nøjes med én fælles 15mm pex fra hovedhane til badeværelset til vask, brus og toilet?

Hej orakler, Jeg skal trække nyt brugsvand til... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ivan Flex skrev den 04-04-2024 23:48:29

Ok. Er det udelukkende for at undgå evt. trykfald i bruser hvis der samtidig åbnes for den varme hane ved vasken i badeværelset?

Korrekt, det er dybest set for at undgå det kolde gys mens man står under bruseren. Cirkulation er for at ikke skulle hælde en masse koldt vand i kloak mens man venter på det bliver varmt. I denne henseende er afstand fra varmekilden også en faktor, flere steder får man en potentielt bedre løsning ved eg at vælge en quooker med opblanding i stedet men afhænger som sagt af afstand.

Uagtet så er det en forudsætning at produktion af varmt vand kan forsyne begge tapsteder, har selv fået opgraderet en veksler fordi den oprindelige ikke var god nok.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ev elmand skrev den 04-04-2024 11:56:16

Jeg vil mene at du skal trække et rør til hver af kold og varmvands forbrugerne på badeværelse. Så det vil sige 3 x kold og 2 x varm til badeværelse.
Alternativet er at lave en fordeler et sted i badeværelses området, men den kommer ofte lidt i vejen under eller i skabe. Måske er det en smule dyrere men også rart i længden at undvære denne fordeler.
Når din placering er som den er kan du jo komme med 20 mm rør ind til køkkenvask og så have fordeler der i forbindelse med afgang til vask og opvasker. Men igen så skal du spare på pladsen ved at lade rørene komme ud fra væggen og direkte i fordeler, allerede medens rørene mures ind.
Altså 20 mm ind i en vinkel som sidder på den ene ende af fordeler, 3 15 mm afgange til badeværelse og så en kombineret hane til køkkenvask og opvasker i den anden ende af fordeler.  Så sidder de ordentlig og fylder ikke nævneværdig op under køkkenvasken.

Vi lavede et badeværelse i en tilbygning i 1996, vvs' eren trak 4 kolde, og 3 varme , 15mm pex rør i rør. Det var sådan det skulle laves for at være lovligt..

Spurgte om ikke man kunne ​nøjes med en kold og varm til de to håndvaske, men det var ikke en mulighed ifølge ham.

(vi har to håndvaske, bruser, og et toilet)


Vi prøver igen, i morgen --
Mit forslag er udelukkende for at undgå fordeler i badeværelse. Dem synes jeg ikke er nødvendig, og er oftest trælse at have. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis