Få dråber fra samling

Hej alle,
Jeg har en samling ved min sikkerhedsventil (den røde pil), som drypper meget, meget lidt (1-2 dråber pr. time). Jeg har efterspændt den en smule og det har gjort det bedre. Er det noget, jeg bør gøre mere ved? Kan det evt. være at den O-ring, der sidder i er blevet beskadiget?
Alting lader ellers til at være helt ok.
På forhånd tak

/Inger

Hej alle, Jeg har en samling ved min... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Søren
Fandt din henvisning. Her står: 
"Sikkerhedsventilens lysning bør af hensyn til mulig tilkalkning ikke være mindre end 20 mm på installationer med beholder."
Jeg troede det betød at selve sikkerhedsventilens lysning skulle være mindst 20 mm. Tror du også det gælder alle de andre rør fra tanken og til afløb ? - Altså forstået på den måde at lysningen fra tanken mod sikkerhedsventilen også skal være 20 mm ?
@Ja, for Søren - du har ret :-)

Der står også længere nede det her:
"Sikkerhedsventilen placeres og installeres således, at risikoen for tilkalkning, tilsmudsning o.l., der hindrer sikkerhedsventilens korrekte funktion, er lille. Sikkerhedsventilen placeres derfor normalt på beholderens koldtvandstilgang og i nærheden af vandvarmeren således, at der ikke forekommer afspærringsarmaturer, reguleringsventiler eller andre indsnævringer mellem vandvarmeren og sikkerhedsventilen. Af hensyn til udskiftning og reparation af sikkerhedsventilen bør denne ved større beholdere (over 300 liter) anbringes over toppen af beholderen. Udløb fra sikkerhedsventiler udføres og placeres således, at afblæsningsevnen ikke mindskes og således, at bortledning af overskydende vand kan foregå synligt og farefrit. Dette gøres normalt ved, at udløbsledningen fra sikkerhedsventilen ikke må kunne afspærres. Udløbsledningen skal have mindst samme dimension som sikkerhedsventilens lysning. Vær opmærksom på, at visse typer af pressefittings med indbygget støttebøsning vil indsnævre lysningen, så den eventuelt ikke længere er tilstrækkelig."

Det skal jeg have lavet om på min egen installation !
Søren O skrev den 03-04-2024 18:50:11

Jeg tror ikke utætheden skyldes det forhøjede vandtryk i varmtvandsbeholderen. Sikkerhedsaggregatets kontraventil burde forhindre dette.

@Thomas
Du har aldrig hørt om reglen med 3/4” rør omkring sikkerhedsventil, men du kan jo heller ikke vide alt. Synes du skulle prøve at søge på “Rørcenter-anvisning” punkt 3.5.2.  Der står der beskrevet at sikkerhedsventilens dimensioner bør være 20 mm, og der ikke må være indsnævringer mellem beholder og sikkerhedsventil. Der findes sikkert også en anvisning fra AT.

 Hej Søren,

Tak for det. Det har hjulpet at få vendt sikkerhedsventilen korrekt 👍
Vandvarmerens tilslutning er dog 1/2”, så jeg er jo nødt til at komme ned i dimension inden jeg tilslutter sikkerhedsaggregatet. Med den snak, der har været her, så vil jeg da absolut se om ikke den skal op under vandvarmeren og sidde. Lysningen på sikkerhedsventilen er jo heldigvis også en smal sag at ændre tilbage til oprindelig, men jeg er nysgerrig på, hvad man så sætter på den af slange for at undgå at den drypper på gulvet under opvarmning? Jeg vil jo helst have den forbundet til afløbet.


/Inger

Normalt fører man et stykke afløbsrør op under sikkerheds ventil. Det kan være 32 eller 40 mm Så har sikkerhedsventil fri udblæsning og det kan dryppe ned i afløbsrøret.
Men en lille tragt med din haveslange på kan jo også klare det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis