jordskred fra nabogrund

Hej.
Vi har på vores private vej oplevet at der efter de massive regnskyl, er skredet meget jord fra naboens marker ind på vores private vej. Vi har betalt 38.000 kr for at få det fjernet fra vejen. 
Er der nogle der ved om det alene kan være os der skal betale for at flytte jorden? Er nabogrunden ikke ansvarlig for at holde jorden inde på egen grund? Der er ikke tærrenreguleret, men det er bare et bakket landskad, hvor regnen flytter en del jord.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Uden at kende juraen omkring fænomenet, vil jeg da mene at du har 100% ret i at det er naboens ansvar. 
At jeg så derudover mener du måske har dummet dig ved selv at foranstalte fjernelsen uden at involvere modparten, som jeg forstår det, er en anden sag.
Har du overhovedet ikke henvendt dig?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis du ikke har givet naboen rimelig varsel til selv at få fjernet jorden, og han så ikke har reageret, får du aldrig rettens ord på han skal betale.
Du burde skriftligt have henvendt dig til ham med en frist på f.eks. 14 dage til at fjerne jord og reetablere vej. Det havde også været meget billigere da jorden “bare” skulle retur til egen grund, i stedet for bortskaffelse med jordprøver osv.

Selvbygger med stort S. 
I følge hegnsloven er det den med det højereliggende niveau, der skal sørge for at holde jorden på sin egen grund. Det skal siges, at det er nogle år siden, at jeg spurgte til det, men læs hegnsloven.

fase
tusind tak for svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis