Gildesal

Hej. 

Kan det virkelig passe at man skal ansøge om ændret brug for en lade til gildesal hvis man bor i landzone på et nedlagt landbrug under 2 hektar hvor alle ens lader er registreret som ikke landbrug.? 

Det eneste reelle konstruktion er hent er at det gammel halm loft er pillet ned, ny malet og rengjort og en installatør har trukket ledninger fra en nye sikrings bokse til det gamle grovkøkken som har fået et par industri køkken maskiner, alt gammel værktøj fundet rundt omkring på gården er shinet op og udstillet. 

Bedste hilsner 
Rasmus Bjerregaard 


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok begynde at tale med bygningsinspektoratet i din kommune. De må være de første til at kende reglerne.

fase
Når du nævner " et par industri køkkenmaskiner" så er det i mit hoved ved at ligne noget som nærmer sig udlejning af festlokale. Og så skal der helt klart ansøges om det, og der skal være styr på toilet forhold, parkering, nødudgange, Nød og panikbelysning osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu fremgår det ikke af trådstarters indlæg at han ønsker at drive erhvervsvirksomhed på matriklen, men hvis det er tilfældet, så er der naturligvis nogle bygningsmæssige forhold der skal være opfyldt. Derudover skal han være momsregistreret, have er cvr nr. og hvis han vil servere fødevarer skal han have et kursus i hygieine og fødevarehåndtering. Hvis han også vil servere alkoholholdige drikkevarer skal han have en spiritusbevilling . Men hvis der udelukkende er tale om private sammenkomster, kan han holde alle de fester han vil i sit hus, i sin have, eller i sin lade uden at spørge kommunen eller andre offentlige myndigheder om lov.
Mange tak for tips. 

Der er gode toilet forhold i super flot 70stil og kloak i køkken afdelingen.

Jeg købte en proffetionel industri opvasker som jeg dog har skiftet motor på, ovne, køleskabe osv stål bordplader og alt rustfri, vaske osv, det hele på en konkurs auktion hvor jeg bød på alle lots hvilket resulterede i en nærmest forrykt besparelse, ville ikke engang kunne skifte opvaskemaskinen i Hovedhuset til det samme, den største udgift har været til installatør, kabler, externe sikrings skabe +  keim maling af indendørs vægge. Det er ca en længe på 480m2 hvor kornloftet i den ene ende blev behandlet npg borebiller og efter følgende forstærket af et lag gamle krydsfiner køreplader, noget gulvtæppe fra et dødsbo, og en halvrund bar fra et hotel som skulle rives ned, Det hele er langt fra hvad ville være acceptabel hvis det skulle drives som erhverv. Men det er hverken beboelse eller i fysisk kontakt til Hovedhuset. 
Alt undtagen elektricitet er genbrug og fantasi og virkeliggjort af venner. 

Hvis man ser projektets helhed ville man. udefra absolut kunne se et indtægts potentiale om det sort eller erhverv. 
Jeg lejer dog absolut ikke ud, uanset hvad! Jeg gider ikke forstyrrelser på min private matrikel. Det er 100% til privat brug og indtil videre kun brugt til vores bryllup og en reception for en afdød ven, så det er maximalt et par gange om året. Hvis en god kammerat der har givet en hånd med til renoveringen må han selvfølgelig låne den.
Vi mangler intet og der er simpelthen for megen bøvl med fødevare styrelse og renoverings regler for en flere 100år gammel bygning til at det nogensinde ville komme på tale at udleje for så skulle alt rives ned og laves fra ny. 

Flugt muligheder, brændbekæmpelse i hver rum, skiltning er der rent faktisk styr på. 

Projektet var småt påbegyndt da jeg overtog egendommen. Har gjort en dyd ud af at kun bruge genbrugs materialer, gården er fra år 1500. Der fundet mange slidte gamle stykker værktøj som bliver brugt som en form for museums genstande. 

Der står i lovgivning at man skal anmelde hvis man har en lade der er i brug til feks dyrehold i landzone og laver om til feks andet brug som en gildesal. 
Når der direkte står i bbr at laden ikke bliver brugt til noget formål fortolker jeg det sådan af man ikke skal anmelde man et par gange om året drikker lidt øl og hygger lidt. 

Som en så fint har skrevet har man holdt fest i lader på landet i så mange 100år 

Forskellen er bare at her er der fjernet en rådden halm loft og rengjort/repareret spær tog lavet lidt extra ud af lidt pynt osv så er der et par industri køkken maskiner i køkkenet som har eget sikrings skab. Det er blevet fint men det er ikke til udlejning, der er hverken cvr nr eller nogen som helst erhvervs tilknytning til vores private matrikel.

Jeg har vedlagt et par billeder af salen, dog er vi igang med at isolere og forskalle lounge og bar på førstesalen.

Tak for gode råd. 

Bedste hilsner 
Rasmus Bjerregaard

Annonce
For et eller andet antal år siden ville jeg have gættet på at det var en smugkro🥳

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det ser godt ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også