Montering trådløs Zigbee uden på 230V

Jeg har i min stue 2 x LED skyde-lysdæmpere som styrer hver 4 LED spots.

Disse skal udskiftes til Philips Hue-spots og skal derfor have monteret 2 x Zigbee-batteri-tryk i de to rammer fra FUGA hvor lysdæmperne idag sidder (se billede).

Jeg skal derfor have ændret installationen så de 2 x 4 spots får konstant strøm og er i tvivl om jeg selv må udføre dette ? Og I givet fald hvordan det forbindes ? 😀
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I øverste lysdæmper demonterer du hvid ledning ved pil ind og forsyner den med en muffe. Den er til at kunne dæmpe fra anden afbryder.
Det samme gør du med ledningen i pil ind i lysdæmperen nedenunder. den har samme funktion.
Den brune lus mellem mellem lysdæmperne fjernes og de to brune samt grå og sort i klemmerne med bølgebevægelse og pil ud samles i en muffe.
Du har nu en fast fase i dine spots og kan lukke hullerne med et par blindlåg. Jeg vil bedømme det il at være på grænsen til ikke at være GDS arbejde.




fase
Tak for svar, det lyder som om du har helt styr på det 😃👍

For lige at være helt sikker: Den mørkegrå fra øverste lysdæmper samles i en muffe med den sorte fra nederste dæmper ? Derudover de to brune (også fra øverste og nederste) samles i en anden muffe og effekten vil så være at de 2 x 4 spots vil lyse konstant ? 
Nej, alle fire samles i en muffe. De brune er fase og den grå og den sorte er tændledninger, der fører fasen til lamperne, så de får konstant spænding.

fase
Super, så alle 4 ledninger i en 4-leder-samlemuffe og så burde det være løst ? 👍
LarsNor skrev den 01-04-2024 20:50:12

Super, så alle 4 ledninger i en 4-leder-samlemuffe og så burde det være løst ? 👍

 Lige præcis.


fase
Annonce
Hej igen, har et tillægsspørgsmål til ovenstående som jeg håber du kan hjælpe med også 😊

I samme stue er der til de 2 x 4 spots en dobbelt-afbryder med fjedre som er i korrespondance med de to skyde-lysdæmpere som beskrevet ovenfor. Denne dobbelt-afbryder skal også erstattes af en trådløs Zigbee-afbryder der kan styre de to grupper af spots. Se nedenstående billede (det er den øverste enhed med de 4 ledninger der bliver erstattet. De to nederste enheder ændres ikke.

Hvordan gør jeg med de 4 ledninger ift. muffe  når dobbeltafbryder øverst afmonteres ? 😊

De to øverste ledninger demonteres og forsynes hver med en muffe.
De to brune i den nederste klemme demonteres. Den brune lus ned til afbryderen under fjernes og den brune, der nu er alene, monteres i pladsen, hvor lusen var monteret.



fase
Du bør i øvrigt anvende nogle kortere afbryderskruer for at undgå, at flere skruetårne bliver ødelagte.

fase
Perfekt, tusind tak 😀☺
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis