Udendørs installationskabel

Jeg skal have trukket  installstionskabel i haven. 

jeg har trukket cirka 45 meter.
 De 35 meter er lagt under 7 cm fliser. 
Mens 10 meter er  gravet cirka 4 cm ned i græsplænen.  

Er det ok at gøre det på den måde? 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er ikke lovligt, kablet skal ligge min. 35 cm under overfladen, og skal beskyttes med dækplade.
Graver du kablet min. 70 cm ned, mener jeg ikke det kræver dækplade...

Vi prøver igen, i morgen --
Ved kabeldybde på mindst 70 cm kan du nøjes med dækbånd (markeringsbånd). Ved dybder mellem 35 og 70 cm kræves dækplade, kabelrør eller tilsvarende beskyttelse.

Søren O
Reglen gælder både under fliser og græsplæne. Men rent praktisk er det naturligvis mest nødvendig med rette dybde og beskyttelse i bede og græsplæne. 
Det går jo kun til den dag hvor du eller en anden vil rette kanten af på plænen, køre med plænelufter, mosfjerner ell.lign.. så er kablet jo med det samme beskadiget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
gørdetikkeselvmanden skrev den 30-03-2024 22:00:50

Er det nødvendigt med dækbånd?

 Tjaa.... Jeg har prøvet at grave et telefonkabel over med en håndspade fordi der ikke lå dækbånd og ifølge tegningerne skulle det ligge flere meter væk.
Nu var det en tid hvor al kommunikation (og tv) blev brugt gennem det kabel, så tro mig jeg var yderst "populær" hos husets 2 teenagere, der nu var totalt afskåret fra omverdenen i flere dage indtil KTAS gad at komme med et telt og splejse kablet sammen igen.    

Tænk på at det kabel måske ligger der om 50 år og du er for længst flyttet (på plejehjem ) og de nye ejere har ingen ide om hvad eller hvor der ligger noget i jorden.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Er det pga brandfare eller risiko for beskadigelse det skal graves ned? 
Et tillægsspørgsmål. 
Der er markeret et N, kan læse mig frem til det er den blå ledning, men hvor skal den grønne og brune sidde? Der er ingen markeringer. 

Det er for at beskytte kablet at det skal graves ordentligt ned.
Den brune leder skal sidde i terminalen ved siden af terminalen med den blå leder. Den grøn/gule leder er jordledningen som skal tilsluttes nederste terminal.

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis