Hvordan skæres stuk/liste i loft i smig?

Hej kloge hoveder 🤓
Jeg har forsøgt (lidt for mange gange) at skære to loftlister i gering i hjørnet, hvor de mødes.
De er af træ og jeg bruger en kap-/geringssav. Jeg har prøvet at skære i alle mulige vinkler, som guiderne på nettet viser - men jeg fatter det bare ikke.
Listerne rører både loft og væg (se billede med tværsnit) og sidder derfor i en 45 graders vinkel.

Det er et indvendigt hjørne, de skal passe i.

Jeg håber virkelig, der er en, der kan hjælpe med at greje den.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan være svært nok at lave de snit på fodlisten på gulvet , men når de skal laves på loftet, skal det hele vendes på hovedet.  

Skriv på stuklisten hvad der vender opad, mod loftet og placer listen på saven, så " mod loft " ligger nedad på savbordet og sav som på mit billede.  
Saven skal stå 45 grader til venstre når du saver den ene liste og 45 grader til højre når du saver den anden liste. 

Der er også et billede som viser hvordan listen skal ligge på gæringssaven. Den skal ikke ligge fladt på savbordet, men stå sådan i 45 grader, (på samme måde som den gør mellem loftet og væggen), mens man saver.  

Jeg har tegnet de røde streger på din stukliste men det snyder lidt, fordi man ser listerne forfra på billedet. 
Man skal altså se på snit vinklen nedefra. Fra hjørnet og mod "centrum af loftet"
Du kan også prøve at tegne vinklen på listerne med en blyant, mens du holder dem op mod loftet - hvis alt andet går galt :-) 
DLG skrev den 29-03-2024 03:09:14

Ja, det kan være svært nok at lave de snit på fodlisten på gulvet , men når de skal laves på loftet, skal det hele vendes på hovedet.  

Skriv på stuklisten hvad der vender opad, mod loftet og placer listen på saven, så " mod loft " ligger nedad på savbordet og sav som på mit billede.  
Saven skal stå 45 grader til venstre når du saver den ene liste og 45 grader til højre når du saver den anden liste.

Der er også et billede som viser hvordan listen skal ligge på gæringssaven. Den skal ikke ligge fladt på savbordet, men stå sådan i 45 grader, (på samme måde som den gør mellem loftet og væggen), mens man saver.  

Jeg har tegnet de røde streger på din stukliste men det snyder lidt, fordi man ser listerne forfra på billedet.
Man skal altså se på snit vinklen nedefra. Fra hjørnet og mod "centrum af loftet"
Du kan også prøve at tegne vinklen på listerne med en blyant, mens du holder dem op mod loftet - hvis alt andet går galt :-) 

 Det ene billlede ligner at klingen vinkles for at udligne at stukken ligger ned. Er det rigtigt set?

Tusind tak for hjælpen, DLG.
Jeg endte med at købe en skærekasse, for kap-geringsaven kunne ikke save sådan, som du viste. Nu er listen sat op 👍
HrT skrev den 31-03-2024 00:15:00


 Det ene billlede ligner at klingen vinkles for at udligne at stukken ligger ned. Er det rigtigt set?

Det ser sådan her ud, når man saver. Man saver lige ned, selve klingen vinkles ikke. Når altså listen ligger som sådan, DLG har vist på nr. 2 billede.

Annonce
Det lyder godt at jeg kunne hjælpe nogen for engangs skyld.
Det er som regel mig som stiller spørgsmål :-)

HrT - Det har ikke været mening at listen skal ligge fladt. Det må være synsbedrag på billedet. 
Men det er også lidt svært at vise det på et billede. 

Loppemuf skrev den 03-04-2024 20:33:59

HrT skrev den 31-03-2024 00:15:00


 Det ene billlede ligner at klingen vinkles for at udligne at stukken ligger ned. Er det rigtigt set?

Det ser sådan her ud, når man saver. Man saver lige ned, selve klingen vinkles ikke. Når altså listen ligger som sådan, DLG har vist på nr. 2 billede.

Godt at du fik det lavet.

Men at din kap-gering ikke kan lave et lodret snit 45 gr på listens længderetning, som vist med skærekassen, det har jeg lidt svært ved at tro😇


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 03-04-2024 23:32:45


Godt at du fik det lavet.

Men at din kap-gering ikke kan lave et lodret snit 45 gr på listens længderetning, som vist med skærekassen, det har jeg lidt svært ved at tro😇

Det er også det, der forvirrede mig 😵‍💫 Min kap-/geringssav saver åbenbart lidt skævt, så skidtet ikke kom til at passe.

Så jeg er enig, en velfungerende kap-/geringssav ville nemt kunne klare opgaven 😊👍

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis