Hvor er kontraventil på stenhøj kompressor

Hej bloggen,

Kontraventilen er i stykker på denne ældre kompressor, men jeg kan umiddelbart ikke lokalisere den.

Har for nyligt skiftet pressotat til en condor mdr 3. Den virker umiddelbart som den skal, men når den når det ønskede tryk og slår fra, fiser luften direkte ud fra aflastningsventilen indtil den tænder igen ved 6.5 bar og holder tæt indtil den slukker igen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den sidder nede i blokken lige over beholder. Altså i den flange som pressostat også er monteret på. Præcis lige der hvor røret fra cylinder beholder kommer ned i flangen. Der er en skrue du kan skrue op for at komme til kontraventil.
Nu har du et virvar af plastpose, værktøj, slanger og tilslutninger, hvor afluftnings slangen fra pressostat også er ført et ukendt sted hen. Det kunne tænkes at denne er monteret forkert.
Så jeg forklarer princippet så må du selv følge rør og slanger. 
Du har en kompressor med lavtryk og højtrykcylinder. 
Lavtryk er den store hvor der er indsugnings lyddæmper. Derfra går luften til den mindre højtryks cylinder. ( mindre fordi luften er nu allerede klemt noget sammen) 
Fra højtryks cylinder går det så til den lille lager tank.  
Derfra med et rør ned til flangen på tanken hvor kontra ventilen sidder. 
Næsten samme sted på flangen skal afluftnings- slangen til pressostat være monteret, altså i årincippet imellem kontraventil og cylinder beholder.
så kommer virkemåden:
Når pressostat slår fra pifter denne luften ud af rør fra cylinder samt lille lager tank ( cylinder beholder )  Så er det at kontra ventil holder trykket tilbage i beholder medens cylinder, lille cylinder tank og rør ned til beholder er blevet trykløs. 
Så kan kompressor starte op igen, og først nå lidt tryk efter nogle stempelslag og derved lette opstarten.
Så jeg mistænker at afluftnings slangen eller røret fra cylinder er monteret forkert.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for din tid og svaret EV ! Sættes der pris på.

Er det denne skrue du siger Der skjuler kontraventilen ? (Vedhæftet billede)

Den sorte slange, hvor der monteret en kobling til den hvide, sad i den tidligere pressotat, men da den nye pressotat har en ​6mm push in, så deraf er der ​monterer de koblinger, da den ​forrige pressotat var en 8mm.




Det ser ud til at være monteret korrekt. Det er en af de 2 skruer som er på billedet, men jeg mener det er den store sekskantede men jeg er lidt i tvivl.
Du skal naturligvis sikre dig at tanken er trykløs før du skruer dem af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var den store, ny kugle og ny fjeder så spiller det bare.
Tak for hjælpen.
Dejlig men jeg har aldrig kigget på sådan en, Var kuglen beskidt eller smadret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der var gået en fjeder og så var det en ventil med gummipakning og ikke en kugle, så købte en ny fjeder og sleb anlægsfladen hvor gummipakning ligger op imod og ren gjorde det hele, da det var rustet lidt. Nu holder den 10 bars tryk 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis