PEX størrelse fra rør i væg til vandhane

Hej med jer

Jeg står i en situation hvor vandhanen i badeværelset er monteret til siden fra hvor vasken egentligt er monteret og i en højde på 1,2 meter eller sådan noget. 

Så min plan er at smide en overgangsnippel med vinkel på det rør der er i væggen og så føre PEX ned af væggen i et højskab og så ind i et underskab og op til hvor den nye vandhane skal være. 

Så vidt jeg kan måle mig frem til, er det 20mm indvendig nippel jeg skal bruge. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt jeg skal tage overgang på 1/2 eller 3/4. Der er lidt udfordringer med at vandet er længere tid om at blive varmt i hanen og der kommer jo ca 1½ - 2 meter ekstra rør som vandet skal igennem. Så vidt jeg har læst mig til, at et smallere PEX at foretrække. Hvad bør jeg vælge?

Næste spørgsmål er om der skal ventil på mellem røret i væggen og PEX eller om det ok at lade det være som det er nu og så bare lukke stophanen ude i indkørslen. I tilfælde af at der skal ventil på, er det så en kugleventil vi er ude i? 

På forhånd tak! 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge 15 eller 12 mm pex. Der vil ikke være mærkbar forskel hverken på tryk eller tid før varm vand er fremme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Stophane i indkørsel? Hvis det er vandforsyningens stophane må du ikke bruge den blot for at lukke for vandet. Du skal selv have “dine egne” stopventiler på begge sider af din vandmåler. Du kan til bruge ventilen på afgangssiden af vandmåleren hvis det bliver nødvendigt at lukke for vandet.
Det rigtige er også at have afspæringsventiler umiddelbart før dit tapsted.

Søren O
Gregeren skrev den 22-03-2024 17:16:42

Helt klart en kugleventil i skabet, til hhv. Koldt og varmt. Det kan fint være en mini kugleventil.

Jeg kiggede lige på installationen i køkkenet som en vvs'er har lavet. Jeg tænker at det er noget i stil med det på billedet der ville være vejen frem. Bare uden primofit selvfølgelig og i mindre dimensioner som ev elmand foreslår.

Søren O skrev den 22-03-2024 17:43:15

Stophane i indkørsel? Hvis det er vandforsyningens stophane må du ikke bruge den blot for at lukke for vandet. Du skal selv have “dine egne” stopventiler på begge sider af din vandmåler. Du kan til bruge ventilen på afgangssiden af vandmåleren hvis det bliver nødvendigt at lukke for vandet.
Det rigtige er også at have afspæringsventiler umiddelbart før dit tapsted.

Huset er fra 1800 tallet og delt lidt mærkeligt op i 2 lejligheder i princippet. Så der er en stop hane ude i min indkørsel som lukker alt vand, men der er vist også inde hos naboen. Det er bare ikke så belejligt at skulle derind og lukke for vandet 😅

ev elmand skrev den 22-03-2024 17:07:48

Du kan bruge 15 eller 12 mm pex. Der vil ikke være mærkbar forskel hverken på tryk eller tid før varm vand er fremme. 

 Modtaget, så går jeg bare med det der er billigere at lave 😃

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis