Jeg skal have en ny havetraktor, og jeg har simpelthen ikke forstand på det

Baggrund: Jeg har en Husqvarna LTH152, der fulgte med huset, da vi købte det. Den er 13 år gammel og bulet og skramlet. En person med masser af tid og kundskaber ud i mekanik kunne sikkert holde den i live nogle år endnu, men i mine hænder virker starteren ikke, hvis jeg sætter mig forkert på den, og den taber cirka en fuld tank på en weekend, og jeg kan ikke finde ud af hvorfra. Så jeg er klar til at købe noget nyt.

Kort sagt så er omstændighederne sådan, at det bliver nødt til at være så absolut billigt som muligt, men jeg har 2500 kvm, der skal slås, og noget af det ligger lidt kuperet, så det bliver den jo selvfølgelig nødt til at kunne klare. 

Det absolut billigste jeg har kunnet finde af denne. En MTD LT92S EXT. Jeg har absolut ingen anelse om, hvad MTD er for et firma. For mig ligner det en havetraktor, og den koster 13.390 kr. 

Der er så nogle forskellige valgmuligheder lige et par tusinde dyrere. Fx denne, en Stiga Tornado 398 SE til 14.995. Det ligner også en havetraktor! Og Stiga er et firmanavn, jeg vist har hørt før - men så ved jeg ikke mere om det.

Endelig har jeg kunnet finde denne. En Husqvarna TS 112 til 16.495. Det ligner ikke bare en havetraktor - det ligner også den, jeg allerede har! Mit indtryk er, at Husqvarna er et fint mærke, men det betyder jo ikke, at deres billigste model er bedre end de andres.

Det må som sagt gerne være så billigt som muligt, men jeg vil meget nødigt spare nogle få tusinde og så til gengæld stå med et elendigt produkt, og jeg har simpelthen ingen idé om, hvad forskellen på de her modeller er. Har nogen her nogen form for input om de modeller, jeg har fundet her? For jeg er godt nok blank. Foreslå også gerne helt andre modeller, jeg ikke har nævnt. Jeg kan sagtens have misset noget. Jeg ved simpelthen ikke nok om det. Jeg vil bare gerne kunne slå græs.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husqvarna er et godt mærke, og nem at få serviceret og finde reservedel til, så det kan du roligt købe.
Stiga lavede før selv deres ting, men det gør de vist ikke mere, men tænker det er en fin kvalitet alligevel, men man betaler nok lidt ekstra for navnet..
En Cub Cadet er også en hæderlig maskine, som denne her (kan måske findes billigere, eller de vil slå lidt af prisen,) LINK
Men vil du have lavet din gamle maskine, er det nok ikke så dyrt.
Kan du se hvor benzinen løber ud ? Hvis ikke så prøv at kik oliestanden på motoren, er den alt for høj løber benzinen nok ind i motoren, så skal der en ny svømmerventil til, og en lukke ventil. (du kan løse det, midlertidigt  ved at montere en benzinhane)
Det med den ikke vil starte kan meget vel være en af sikkerhedskontakterne der driller. (eller der er løben benzin ind over stemplet?


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for linket til Cub Cadet'en! Den tager jeg med i overvejelserne. 

Mit problem ift. at få lavet den gamle er, at jeg har ikke selv forstand på det, så jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg sætter i værk, når jeg afleverer den. Og jeg ved heller ikke, om jeg betaler for fem år mere eller et enkelt. 

Jeg kan ikke se, hvor benzinen lækker fra, men det drypper synligt ud af bunden. Mht. det med starteren så er det bogstaveligt sådan, at hvis jeg kører på den og så lige skal af for at ordne noget, så kan jeg gøre sådan, at den ikke vil starte igen ved at sætte mig for hurtigt på den igen. Som om jeg ryster noget løs ved at lande for hårdt i sædet. Jeg har tænkt både at det kan være forbindelsen ved batteriet, der bliver rystet løs, og at det er en eller anden kontakt, der går i stykker ifm. den switch den har, der skifter mellem køre-mode og skubbe-mode, men jeg har nørklet med alt det, jeg kan komme til, herunder rensning og stramning af kontakten til batteriet og også et helt nyt batteri, og nogle gange ender det med, at den virker igen, men det er ikke sådan, at jeg har kunnet se, hvad jeg har gjort rigtigt. Tit skubber jeg den hjem, og så virker den måske dagen efter eller næste weekend af sig selv. Igen så kan et værksted måske fikse det billigt - men det kan også være, de skal bruge en masse timer på det uden at finde ud af det. Det virker lidt trælst at smide penge efter, når maskinen samtidig ligner noget med den ene fod i graven. Dvs. forskærmen er slået skæv, den hviner og piber, når man kører på den og så er der også nogle rustskader. 
Ja sender du den på værksted, bliver det sikkert for dyrt.
Du vil jo også kunne få lidt for den ved at sælge den brugt, der er jo mange der gerne vil købe noget der lige skal fixes lidt. 4-5000 kr ville ikke være urealistisk.

Når den ikke vil starte klikker starteren så, som om den ikke kan trække motoren rundt, eller er den helt død.

Hvis du selv har mod på at kikke på den, kan jeg anbefale denne Danske youtuber, det er meget let forståligt forklaret.
Her er et link til en af hans mange videoer, 

Vi prøver igen, i morgen --
Kunne du ikke køre din havetraktor til service og få et tilbud på at få den sat i stand og så tage en beslutning ud fra det? Når jeg lige hører beskrivelsen af problemerne, så synes jeg det lyder som nogle forholdsvist simple ting, som i hvert fald i reservedele, ikke behøver at koster ret mange penge.
Jamen det er måske alligevel det der skal ske så. Jeg har tænkt, at de her tilbagevendende problemer kombineret med hvor ynkelig den ellers ser ud, så kunne man godt gå og lappe på den, men det ville bare blive et stort hul at smide sine penge ned i, for så er det de her ting i den her sæson, og hvad dukker så op i næste og næste igen? Men måske er den ikke så fortabt, som jeg troede. Det er da i hvert fald gratis at at spørge et værksted.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis