Erfaring med gammel centralstøvsuger

Søn og svigerdatter kikker på hus for tiden.
De har så fundet noget der passer til deres ønsker, men der er en "gammel" centralstøvsuger i huset, som desværre lugter.  

Vi snakkede så om muligheden for at rense de fastmonterede rør og enten renovere den eksisterende støvsuger -eller købe en ny og monterer.

Men, hvis ikke den "sure" lugt forsvinder, har boligen slet ingen interresse.

Det skal nævnes at huset har været ubeboet et års tid, da ejeren blev syg og nu bor på et ældrecenter

Kan man rense de eksisterende støvsugerrør og evt den gamle støvsuger på en eller anden måde ?
Kan f.eks en skorstensfejer klre såden en opgave ?

Gode, brugbare ideer modtages med kyshånd og klapsaver ...


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil undre mig hvis det er centralstøvsugeren, der er skyld i en sur lugt i huset. Hvis der lugt fra centralstøvsugeren, vil det være lugt af gammel støvsugerslange  - ikke en sur lugt.

Huset skal sikkert blot have en super rengøring.
Kan der ligge døde/rådne mus o.l. i rørene eller andre steder.
Jeg ville også undersøge før jeg skrev unde nogen steder. Måske vil sælger helt eller delvis bekoste undersøgelsen da lugten måske også står i vejen for andre købere.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Er støvsugeren ikke forsynet med afkast til det fri? Så skulle der ingen lugt være fra støvsugeren.

Søren O
Søren O skrev den 12-03-2024 18:06:17

Er støvsugeren ikke forsynet med afkast til det fri? Så skulle der ingen lugt være fra støvsugeren.

 Jo, men der er stadigvæg en "sur" lugt fra den.

I morgen kommer der en skorstensfejer forbi og finder ud af om brændeovnen er "lovlig" eller alligevel skal skiftes.
-Han er så også advistieret om centralstøvsugeren. -Han lød ikke specielt skræmt over opgaven..  

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvis rørene er glatte plast rør, kan du lade den suge en snor. Så kan du binde en opvredet svamp i passende størrelse fast på snoren, og trække svampen igennem: brug evt Rodalon, på svampen det fjerner dårlig lugt..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg tror at sur lugt fra støvsuger rør er det mindste problem i forbindelse med huskøb. Det er helt sikkert at der kan købes en ny suger, og rørene kan renses som Je_ns beskriver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Spændende “quiz”, tror pt ikke helt på den med støvsugeren, medmindre der ligger andet end “støvsugede emner” i den.
Men lad os høre når problemet er lokaliseret.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nej, er det vitterligt centralstøvsugeren, må der være utætte sugekontakter. Så det blot at skifte disse.

Man kan sammenligne det med et toilet der lugter. Der vi man først undersøge, om der er vand i vandlåsen og derefter om der er utætheder til kloakrøret. Man vil ikke begynde med at rense kloakrørene.

Eksemplet på sugekontakt:
https://www.lavprisvvs.dk/nilfisk-gulvkontakt-hvid-1000090345

Update :
Skorstensfejeren var forbi og skiftede diverse filtre på støvsugeren og rensede rørene.
Filtrene var ikke serviceret LÆNGE på trods af at der stod en kasse med 8 sæt lige ved støvsugeren.

Nu overvejer de yngre mennesker at give et bud på huset og så må vi se derfra.

Mange tak for diverse råd. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis