Lave en plade mellem underskab og væg

Hej.
Jeg vil gerne lukke hullet mellem et underskab og væggen. 
Jeg har prøvet det en enkel gang for længe siden, men kan ikke huske hvordan.
Skal man save en gang eller to gange?
Det er nemt nok at presse pladen mod væggen og tegne den skæve væg på pladen med en blyant. 
Men så skal man også tegne skabets skævhed/vinkel - det kan jeg ikke lige overskue.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du præcis følge væggen så tager du lågen af, holder din strimmel plade ind imod skabs siden på sådan en måde at kanten imod skabet er præcis parallel med skabets side. ( måles inde i skabet) Du har på forhånd streget op hvor bredden øverst skal være. 
Så skal du lave stregen nedad parallel med væggen. Det gøres med blyant på en passende klods, tapet vinkelret på en blomsterpind, eller det værktøj som er beregnet til opgaven et andenæb.
Det er ikke så let at holde det hele og strege uden at det flytter sig
MEN Hvis ikke væggen er meget bulet så ville jeg blot tage mål øverst, midt på og nederst, og så strege det op på pladen. Den færdige strimmel skubbes ind og der skrues fra skabssiden.
Ind imod væggen pyntes så efter montering med en lille stribe malerfinich. ( acryl fugemasse.)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak ev elmand
Jeg købte sådan en brugt "Blå Bosch" stiksav sidste år og har for første gang prøvet at save med den nedefra. 
Den er lidt tung at fægte med og glat på melaminpladen - den har fået lidt malertape for at modvirke glid.
Denne "passende klods" skal have samme tykkelse som min skabsside, har jeg fundet ud af. 
Jeg er tilfreds med tolerancen, så jeg gemmer malerfinish til et andet projekt  

Det ser jo fint ud.
Det kan være en fordel, hvis man laver sig en eller anden form for simpelt savbord, hvor man kan spænde stiksaven fast, så der det meget nemmere at save og styre efter en streg, når man bl.a. skal lave noget i stil med det, som du lige har gjort. Så har man begge hænder fri til at styre det stykke træ, som der skal skæres af.
Youtube forslag 


Kurt B. Andersen
Jeg klarer oftest sådan en opgave på bordrundsav. Man saver blot tæt på stregen første gang og så lader man den  " slikke " tæt til stregen i anden omgang. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også