Fra stenterrasse til træterrasse

Jeg har en gammel stenterrasse i SF-sten som jeg gerne vil erstatte med en træterrasse. På grund af at niveauet højst kan hæves et par centimeter og det gamle underlag er ved at skylle væk, så er det ikke muligt bare at anlægge træterrassen ovenpå de gamle sten eller på gruslaget. Min plan er derfor at fjerne den gamle belægning helt og bygge en hævet konstruktion, dvs. stolper + rem + strøer + belægning.

Den gamle terrasse er kun ca. 10 cm over det omkringliggende terræn dér, hvor terrænet er højest. Så jeg forventer at skulle grave grus og måske jord væk for at få luft under træskelettet. Spørgsmålet er bare hvor lidt jeg kan nøjes med at grave? Som jeg har forstået det, er en hævet træterrasse almindeligvis båret af 45x95 strøer ovenpå 45x120 rem. Dvs højden på den bærende konstruktion er 215 mm, hvortil skal lægges tykkelsen på belægningsbredderne og lidt "luft" for at konstruktionen skal være fri af jorden. 

Kan konstruktionen gøres lavere uden at gå på kompromis med stabilitet og holdbarhed? F.eks. ved at reducere remmen til 45x95 eller strøer til 45x70, eller ved at benytte bladning mellem rem og strøer?


mvh
Thorsten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dü kan sagtens reducere højden men så skal du kompensere ved at øge antallet af støttepunkter.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 02-03-2024 10:18:14

Dü kan sagtens reducere højden men så skal du kompensere ved at øge antallet af støttepunkter.

Tak. Det giver god mening.

Findes der nogle retningslinjer om hvor stort spæn der må være på en terrasse for forskellige rem-dimensioner? Jeg synes det eneste jeg ser er for strøerne, hvor jeg ser maks. 60 cm imellem ved 28 mm brædder, og mindre afstand ved tyndere bredder. Men jeg har ikke kunne finde nogle konkrete retningslinjer for understøttelse af remmene.


mvh
Thorsten
Du kunne evt. montere dine strøer med bjælkesko p siden af dine remme.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis