Asbest tagplader gravet ind i skrænt

Hejsa,

Købte et sommerhus for lidt over et år siden, hvor en stor del af grunden er på en skrænt. Den tidligere ejer har ikke brugt huset i 3 år hvilket har betydet at grunden har været tilgroet, plus at han havde en tendens til at smide gammelt haveaffald ud over skrænten. Det er først her til vinter at jeg har haft mulighed for at rydde en stor del af beplantningen, hvor det er nemmest at komme til, da det var noget af et vildnis.
Efter at have fjernet gamle buske og ca. 1,5 meter gamle grene, har jeg optaget, at den tidligere ejer flere stede har sat asbest tagplader ind i skrænten med jernstænger for at holde på jorden og undgå erodering.
Mit spørgsmål er nu:
1: er det noget man kan klage over via ejerskifteforsikring? (Kan næppe være godt for grundvandet og flere plader er knækket i mindre stykker).
2. Skal man bortskaffe dem eller er det bedre at lade dem ligge uden at rode for meget op i det?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
​Jeg ville nok rydde det op som du finder. Altså putte det i plastsække og aflevere det på kommunen genbrugs plads. Men du får jo aldrig det hele med. 
Jeg tvivler på at ejerskifte vil tage den.
Der er ikke nogen evidens for at asbest skader grundvand. Og det er ved indånding af asbest at man har en risiko. 
Der er 100 vis af eksempler på at gamle tagplader er blevet brugt til forstærkning af grusveje. Her i området var der en bordmester der blev tvunget til at fjerne tagplader far et hus hvor han havde brugt det til vejfyld. Jeg tror det lykkedes at fjerne en ganske lille smule, da det ikke er muligt at grave hele vejen op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja jeg ville også fjerne dem der er synlige, der er ikke den store fare for støv og løse fibre, hvis du fjerner dem nu, hvor alt er ​vådt..

Ved ikke hvordan det er med at aflevere asbestholdige plader i din kommune, her hos os kan det ikke afleveres på genbrugsstationerne, men skal afleveres direkte på affaldsterminalen, og indpakket i plast, det er gratis for private, med køretøjer under 3500 kg..

Men det sker da ikke noget ved at forsøge, om ejerskifteforsikringen vil betale for der bliver ryddet op, men tænker chancerne for de vil dække er begrænset..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvordan har du tjekket om de var asbestholdige? Via test eller modelnr på pladerne?

Det kunne jo være det var post-1990 fibercementplader.

Love er minimumsiveauet
Hvis det er lavet for mange år siden, er det ikke noget ulovligt i at det er asbestplader. For at det kan blive en sag, skal du kunne bevise, at det er lavet efter asbest blev forbudt at bruge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis