Tilslutning af lampe til en gammel el-installation

Hej! Jeg er nybegynder i at hænge lamper op og kan ikke finde ud af hvordan jeg tilslutter en lampe til det her udtag. Jeg har prøvet blå-blå/brun-brun, blå-blå/brun-rød (her kortsluttede strømmen i rummet), blå-blå/brun-orange som ikke har virket. Har købt en skruetrækker lignede polsøger men får ingen reaktion når jeg tester de forskellige udtag. Er der nogen der har forslag til hvad jeg kan gøre nu? 
Mvh Amalie 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at sige nogen bestemt om. Det burde jo virke på en af dine kombinationer. 
Hvis den kombination som med Blå.blå og Brun - rød kortslutter hele rummet så vil jeg tro at du har en fejl i lampen, og at det er den kombination som virker. 
Hvis du ​"måler" med din polsøger så skal afbryder naturligvis vær tændt, elleren der står og blinker med kontakten. Og så skal du vide at polsøger virker. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det lyder som en fejl i lampen, hvis den kortslutter. Ligegyldigt hvordan du monterer en almindelig lampe, skal sikringen ikke springe øjeblikkeligt.

Husk at du skal røre bagenden af polsøgeren med en finger for at den virker. 
Hej! Jeg har prøvet blå-blå/brun-brun, blå-blå/brun-rød (her kortsluttede strømmen i rummet), blå-blå/brun-orange som ikke har virket. Har købt en skruetrækker lignede polsøger men får ingen reaktion når jeg tester de forskellige udtag. Er der nogen der har forslag til hvad jeg kan gøre nu? 
Mit forslag er, at du begynder med at forbinde blå med blå. Dernæst forbinder du brun med brun. Hvis lampen nu lyser, er der ingen kortslutning i lampen. Du kan sikkert ikke slukke lyset, men det er OK. Fasen (den der altid er strøm på) er nu fundet. Så er der kun to muligheder tilbage. 
1. Brun fra lampen til rød fra udtaget.
2. brun fra lampen til orange fra udtaget.
En af mulighederne bør få din lampe til at virke under forudsætning at der ikke er fejl i forbindelserne i det viste.
Den polsøger du omtaler, kræver god kendskab til spændingssøgning. Så den lægger du allernederst i værktøjskassen eller smider den ud. Skruetrækkeren er OK. Så brug den som skruetrækker.
Du skal måle med et instrument i Volt området i stedet for 
Den røde og orange ledning hører sandsynligvis til en kronetænding, der betyder at der er en dobbelt afbryder ved døren.

 


fase
GodeVen skrev den 29-02-2024 12:51:02

Husk at du skal røre bagenden af polsøgeren med en finger for at den virker. 

Og at du et andet sted på kroppen har forbindelse til jord. F.eks. Ved at stå på gulvet på strømpesokker eller sætter den frie hånd på væg eller loft.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
​Ok tak for tips ​:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis