Væghængt skrivebord

Hej
Som overskriften siger, skal jeg have hængt et skrivebord op på væggen. Pladen er 2660mm x 800mm x 27mm og vejer ca 30 kg. Det skal være i fuld længde fra væg til væg monteret i siderne og på bagvæggen. Jeg søger dog råd om hvorvidt det vil være tilstrækkeligt at montere det ovenpå lægter på alle 3 vægge og om dette vil være tilstrækkeligt uden at skulle have bordben? Eller om der eventuelt skal benyttes bordbærringer i stedet og i så fald hvor mange?

Vi er 2 i husstanden som kommer til at benytte bordet.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad slags plade agter du at benytte?
Tænker jeg ville montere mindst en skrå støtte fra lidt bag forkant til væg lige over fodpanel(så er gulvet stadig frit)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Et stykke firkantrør på 40x40 mm under pladen et par cm. Fra forkanten, som hviler af på væggen i hver ende, kan også gøre tricket.

Og ellers mindst to skråstivere ned mod bagvæggen.

Elektronikteknikeren
Hvis du støtter pladen i begge ender og bagkant, kan du sikkert nøjes med at forsyne forkanten med et stykke træ af samme slags som brugt til understøttelse på de tre andre sider. Du bør lime/skrue listen fast til bordpladen.


fase
Mange tak for jeres svar. Pladen er limtræ af birk. Jeg ville allerhelst undgå at have noget ved forkanten, da fruen godt kan lide at sidde med benene over kors og ofte har klaget over det ved brug af andre skriveborde.Jeg har fundet nogle bordbæringer som måler 550 mm ud under pladen, ville 2-3 stykker af dem kombineret med lægter i siderne kunne fungere? Det er disse jeg har kigget på Bordbæring
Annonce
Hvis du bruger tre styk (ca. 65 cm mellem hver) skal det nok blive stabilt. Det er selvfølgelig under forudsætning af væggen er stabil. De øverste skruer bliver også udsat for træk, hvis nogen sætter sig på bordkanten.
Hvis du kan montere et firkantet rør, som nævnt af en anden, båret lidt bag forkanten af de to stykker i siderne tror jeg resultatet bliver bedre.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Firkantrør kan jo også fræses halvt op i pladen, nedefra.

Har du overfræser, bruger du den. Har du rundsav, kører du et antal parallelle spor, til bredden er nået.

Elektronikteknikeren
Med den længde mener jeg ikke at firkant rør hjælper nok. De vægbeslag er ok men det vil holde bedre med 2-3 af de skrå ben som er beskrevet. 
Det er jo ikke bordets vægt der er problemet, det er det man anbringer på bordet, eller når man lige sætte bagdelen på for at hyggesnakke lidt med den som sidder i stolen.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
... nogle bordbæringer som måler 550 mm ud under pladen, ville 2-3 stykker af dem kombineret med lægter i siderne kunne fungere?...
Det kommer an på din væg. Jeg har i adskillige år haft et tilsvarende bord, monteret på en murstensvæg, med 4 af de bæringer (uden nogle lægter) du linker til. Enkelt og diskret og holdbart.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis