Isolering af lade indvendig

Hej LDS
Jeg har svært ved at finde hoved og hale i de tråde jeg kan finde angående isolering af en lade.

Jeg har en lade jeg vil isolere med nyt betongulv med gulvvarme, indvendig skelet med minimum 145 mm isolering og skrå loft med isolering.

Jeg går og tænker på 2 løsninger: 
1. Jeg overvejer at lave et træskelet med 5 cm luft, mellem ydervæg og det nye træskelet.
Ydervæggen er ok, men kold og den kan være lidt fugtig.

2. Jeg isolere med 100 mm porebeton og mellem porebetonen og ydervæggen isolere jeg med batts, stadig med 5 cm luft til ydervæggen og isolering?

Det jeg er i tvivl om er om der er for stor risiko for skimmelsvamp eller andet, der ikke er så godt?

Er der nogle med erfaring eller andre gode bud.

Mvh Christian
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er ydermuren opbygget? Er det betonfundament eller marksten, er der fugtspærre i muren, er det murstensmur?

Elektronikteknikeren
Hvis du alligevel støber nyt gulv, kan du også lave sokkel til indermur, i feks. 75mm gasbeton.
Så får du en hulmur, som du kan fylde med polystyren, da det ikke suger fugt.

Elektronikteknikeren
God ide, det har jeg slet ikke tænkt på... Tænker du polystyren som plader eller kugler??
Er det så ikke nødvendig med luft mellem den kolde ydervæg og polystyren?
Du skal fylde hulmuren helt ud, så der ikke er steder hvor der er luft, og så skal indermur selvfølgelig afsluttes så den er lukket tæt mod indvendige side i toppen. Du kan egentlig selv vælge om det skal være hårde plader eller kugler, men hvis eksisterende mur er meget ujævn, kan kugler være en fordel.

Mht. Fugtig mur, så kan det læses ved to ting:

1. At du isolere og der dermed ikke kan opstå kondens.
2. At anlægge en fugtspærre i bunden af muren, lige over sokkel. 

Du bør gøre begge dele. Fugtspærre fås også som en væske der lægges ved injektion i forborede huller i bunden af muren.

Elektronikteknikeren
Annonce
Fugtspærren skal laves mellem på den nye indervæg og nye sokkel? 
Ja mellem fundament og mur. Men der bruger du bare murpap som lægges i mørtel når gasbetonblokke sættes.

Dog vil være en god ide at få en fugtspærre i den yderste mur også, og der henviser jeg til injektion, da det er nemmere at bore en masse små huller, end at skære en vandret rende i muren 1 meter ad gangen for at lægge murpap ind.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis