Fugt ved karmen ved hoveddør.

Hej LDS.

Et vinduesfirma har i november leveret og monteret tre døre i vores hus: To fungerer fint, men omkring hoveddøren er karmen indvendigt konstant våd af kondens, selvom den står lukket og låst. 
Døren har stået våd i tre måneder, hvilket træværket ikke kan have godt af i længden.
Firmaet hævder, at problemet skyldes, at døren åbner indad. De skriver følgende til os:

“Vi har været og se på døren som i siger der fugt på, det er en indadgående dør, der hvor der er fugt/kondens er ved gummilisten på anslaget af døren,  det helt normalt der vil være lidt kondens ved koldere temperatur udenfor end indenfor ved en gummiliste.
Vi gør ikke mere herfra, alt er som det skal være”. 

Kan nogen i dette forum fortælle os, om dette er korrekt, og noget som man skal acceptere?
I, som har indad-åbnende hoveddøre, oplever I også konstant fugt i karmen?

På forhånd, tak.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indadgående yderdøre er normalen i Danmark.

Jeg vil ikke mene at det er normalt med kondens omkring døren. Jeg kan forstille mig at kan mindskes ved at døren presses hårde mod pakningen.

Hvis det også er et problem, når er der løftet op i håndtaget, er der noget galt med justeringen.

Jeg bemærker at låseblikket er justeret i sin yderste tilstand. Det kan være, at det er rigtig nok, men ofte er det nødvendig at justere det, så døren lukker mere tæt. Hvis du lukker døren og prøver at sætte skuldren på, kan du mærke at den er let at presse den yderlige ind? Det skal være minimalt døren kan flyttes.
Hej GodeVen.

Tak for svar.
Når du skriver at låseblikket er justeret i sin yderste tilstand, menes det så at det ikke kan strammes mere?
Montørerne har faktisk været forbi tre gange for at løse problemet med fugten, og de har justeret på låseblikket.
Tredje gang de var her, sagde de, at de ikke kunne svare på hvorfor der stadig er kondens, og ville derfor vende med deres mester. Efterfølgende fik vi svaret, som er citeret i indlægget.

Jeg har nu prøvet at låse døren og presse den yderligere ind, som du foreslår. Den giver sig en smule. Ikke særlig meget, men det er svært for mig at vurdere hvor meget en dør normalt skal kunne give sig.
Låseblikket (de sidste billede) bestemmer hvor meget dørpladen kan give sig frem og tilbage, når den er lukket men ikke låst. Hvis det er for langt ude vil det være let at trække døren frem og tilbage. Hvis det er for langt inde kan det være svært at lukke døren uden at sætte en skulder på. Din er længst ude (mindst pres på pakningen), men det kan godt være at det er rigtigt.

Når der er løftet op i håndtaget er det på samme måde blikkene øverst og nederst i karmen der bestemmer trykket. De er de to, der er de mest vigtige.

Hvis der har været flere forbi, er det næppe et problem, du selv kan løse.

Andre forklaringer kunne være dårlig kvalitet på pakning. Eller højt fugtniveau i huset.
Hvis I til tider har dug på ruder, vil det sikkert også være et problem her.


I.P. skrev den 23-02-2024 13:15:41

Hej GodeVen.

Tak for svar.
Når du skriver at låseblikket er justeret i sin yderste tilstand, menes det så at det ikke kan strammes mere?
Montørerne har faktisk været forbi tre gange for at løse problemet med fugten, og de har justeret på låseblikket.
Tredje gang de var her, sagde de, at de ikke kunne svare på hvorfor der stadig er kondens, og ville derfor vende med deres mester. Efterfølgende fik vi svaret, som er citeret i indlægget.

Jeg har nu prøvet at låse døren og presse den yderligere ind, som du foreslår. Den giver sig en smule. Ikke særlig meget, men det er svært for mig at vurdere hvor meget en dør normalt skal kunne give sig.

 Han mener det modsatte. Det kan ikke løsnes mere. De paler, der sidder helt trykket mod højre side, er dem, der “griber” dørens pal (hedder det dét?). Hvis de løsnes lidt, skal døren længere ind i karmen for at lukke tæt. Det kan du prøve. 


Låser den kun et sted eller har den låse i top og bund?

Iøvrigt skal du gøre op med dig selv om du vil ophæve købet. Tre forsøg på rep er max ifølge købeloven. Næste skridt i reklamationer er at ophæve købet grundet væsenlige fejl og mangler hvad jeg vil mene kondens er på en normal pladedør. 
Prøv at sætte et a4 papir i klemme i døren. Hvis det enkelt hives fri lukker den ikke tilfredsstillende og det er en ommer.

Derudover ville jeg kontakte fabrikanten plus google dem ift det problem 
Annonce
Hej HrT og GodeVen.

Tak for jeres svar.

Sidste gang montørerne var forbi konstanterede de kun, at de ikke vidste hvad de skulle gøre, og gik. Det tænker jeg næppe kan tælle med som "et ud af tre" forsøg på reparation, som du skriver.
Og jeg tænker heller ikke at jeg vil prøve at pille ved det, når montørerne ikke kunne finde ud af det.

Vi har lavet papirtesten.
Hvor stramt papiret sidder afhænger af hvor på døren papiret sidder. Tæt på håndtaget sad det helt fast, men længere oppe på siderne og over døren kunne jeg nemt hive papiret ud.

HrT: Den låser i top og bund også, så den burde side tæt.
Vi opdagede desværre først problemet efter at vi betalte regningen. Ved du om det stadig er muligt at ophæve købet, og i så fald, hvor skal man henvende sig?
Reklamationsretten ophører ikke, selvom du har betalt. Som minimum burde de forsøge med en ny tætningsliste. 
En stanglås bør have samme tryk i hele dørens højde ( når den er låst ) 

 

Hvilken producent er det? Kan du ikke ringe til dem og høre?
Jeg har, et par gange haft en KPK-mand forbi. De kender ofte deres produkter bedre end en vilkårlig tømrer.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis